در روزهای کرونایی چه بخوریم؟

روزهای کرونایی و قرنطین مشکلات روحی و روانی برای مردم ایجاد کرده است و بی برنامه گی های غذایی برای مردم به وجود آورده است.

به گزارش بخش سلامت خبرگزاری خاورمیانه، محققان تغذیه برای روزهای کرونایی و قرنطین، هرم مواد غذایی متنوع و متعادل را برای تمامی گروه‌های سنی معرفی کرده اند.

هرم (رژیم) مواد غذایی یک راهنما است که تعادل تنوع و میزان سهم مورد نیاز روزانه افراد را از گروه های مختلف غذایی مشخص می کند.

هرم راهنمایی ارائه شده، از ۵ گروه مواد غذایی تشکیل شده و به نحوی ایجاد شده که قاعده پایین آن را گروه نان و غلات تشکیل می‌ دهد که بزرگترین قسمت از هرم است و نشانگر این است که یک فرد باید بیش از هر غذای دیگر، غذاهای غله ‌ای مصرف کند.

مصرف سبزیجات و ترکاری در وعده ‌های غذایی نیز مهم دانسته شده و گروه ‌های سبزیجات قسمت بزرگتری نسبت به گروه میوه ‌ها را تشکیل می ‌دهد.

این امر نشانگر آن است که میزان سهم مورد نیاز روزانه از گروه سبزیجات و ترکاری بیشتر از گروه میوه ها است.

بر اساس این هرم، شیر، لبنیات و گروه گوشت و حبوبات در طبقه بالایی قرار دارند و میزان سهم آنها در برنامه غذایی روزانه کمتر از گروه های پایین تر است.

هرچند که این دو گروه از اهمیت زیادی در برنامه غذایی روزانه برخوردار هستند، در رأس هرم که بخش کوچکی را تشکیل می دهد چربی ها، روغن ها و شیرینی قرار دارند که این بدان معنی است که میزان مصرف این مواد غذایی بایستی به کمترین حد رسانده شود.

برای تنظیم رژیم غذایی روزانه و میزان مصرف غذا از هر گروه غذایی از اصطلاحی به نام (واحد یا سهم) استفاده می ‌شود.

منظور از یک واحد یا سهم در هر گروه، مقدار غذایی است که دارای ارزش غذایی متشابه با سایر مواد غذایی در همان گروه است، به طور مثال یک پیاله شیر به عنوان یک سهم از گروه شیر و لبنیات از نظر ارزش غذایی معادل سه چهارم پیاله ماست از همان گروه است.

هرم راهنمایی غذایی نشان می‌ دهد که یک برنامه غذایی مناسب روزانه باید شامل تمام گروه های غذایی (۵ گروه) باشد و میزان سهم مورد نیاز از هر کدام از گروه های غذایی را مشخص می کند.

بیشتر بخوانید…

همچنین هرم راهنمایی غذایی بر مصرف بیشتر غلات، میوه ‌ها و سبزیجات که بخش وسیع تری را اشغال می‌ کنند در برنامه غذایی روزانه تاکید دارد و افراد را تشویق می ‌کند که مواد غذایی گیاهی را حتما در برنامه غذایی روزانه بگنجانند.

بر اساس تحقیقات علوم تغذیه و صنایع غذایی، غذاهای یک گروه از هرم نمی توانند به جای غذاهای گروه دیگر مصرف شوند و هیچکدام از گروه های غذایی هرم از گروه دیگر مهم تر نیستند.

به این ترتیب می توان با مصرف کمتر و با درنظر داشت یک هرم غذایی مشخص، روزهای کرونایی را با توانایی و تغذیه مناسب سپری کرد و مقاومت بدن را نیز بالا نگه داشت.

اما نباید فراموش کرد که توصیه های بهداشتی در کنار هر گونه رژیم غذایی، مهمترین عامل برای مصوون نگه داشتن از کرونا است.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *