تازه ترین جزئیات از واکسین کرونا ساخت روسیه

مجله بین‌المللی و تخصصی «لنست» در خصوص واکسین روسی کرونا، تحقیقات تازه ای انجام داده است.

به گزارش بخش سلامت خبرگزاری خاورمیانه، بر اساس یافته های یک مقاله علمی، سطح آنتی بادی در داوطلبان واکسینه شده ۱.۴ تا ۱.۵ برابر بیشتر از افرادی بود که از بیماری کووید-۱۹ بهبود یافته بودند؛ اما مقدار آنتی بادی افرادی که واکسین AstraZeneca تولید انگلستان را دریافت کرده بودند، کمتر از واکسین روسی بوده است.

مجله «لنست» نتایج دو مرحله اول آزمایشات بالینی روی واکسین کرونای روسیه و پاسخ متخصصان روسی به تردید‌ها در مورد واکسین «اسپوتنیک – وی» را منتشر کرده است.

این مقاله به انتقادات خارجی پاسخ داده و شفافیت مورد نظر را در مورد واکسین روسی ارائه کرده است.

بر اساس توضیحات این مقاله، نخستین واکسین کرونای جهان که به دست دانشمندان روسیه ساخته شده نه تنها موثر بلکه ایمن و بی‌خطر نیز است.

بر این اساس، در ماه سپتمبر، یک مطالعه کامل در مورد تاثیر واکسین روی حیوانات، پریمات‌ ها (نخستی ‌سانان)، همستر‌های سوری، موش‌ های تراریخته که واکسین روی آنها ۱۰۰ درصد اثر محافظتی نشان داده است، منتشر خواهد شد.

اولین نتایج آزمایش بالینی پس از ثبت نام که شامل ۴۰ هزار داوطلب است در ماه ‌های اکتوبر- نوامبر منتشر می‌شود.

ایمنی واکسین اسپوتنیک – وی یکی از نتیجه ‌گیری ‌های اصلی است که در مقاله ذکر شده است.

طبق نتایج آزمایش بالینی مرحله اول و دوم، دانشمندان هیچ گونه عوارض جانبی جدی از واکسین در مورد هیچ یک از معیار‌های ارزیابی شده پیدا نکردند.

همه واکسین ‌های کاندیدا نمی ‌توانند از چنین نتایج بالایی برخوردار باشند، برخی واکسین ‌ها تا ۲۵ درصد عوارض جانبی جدی برای دریافت کنندگان خود به همراه دارند.

ایمنی طولانی مدت در برابر کرونا

«لنست» همچنین به شواهد علمی در مورد اثر بخشی واکسین «اسپوتنیک – وی» استناد می ‌کند.

به عنوان مثال شواهدی از توانایی درمان با شروع پاسخ ایمنی طولانی مدت به کروناویروس در ۱۰۰ درصد افراد واکسینه شده به دلیل فناوری معرفی دو مرحله ‌ای منحصر به فردی که در آن وجود دارد.

به گفته «دنیس لوگونوف»، معاون تحقیقات مرکز گامالیا، پاسخ ایمنی هومورال و سلولی که برای محافظت از فرد در برابر کووید-۱۹ کافی است، در ۱۰۰ درصد افراد واکسینه شده مشاهده شده است.

دانشمندان در مرکز گامالیا تائید می‌ کنند که در جریان آزمایشات بالینی «اسپوتنیک-وی»، همه داوطلبان ایمنی سلول، که توسط سلول ‌های CD ۴ + و CD ۸ + نشان داده شده و آنها را قادر به شناسایی و تخریب سلولهای آلوده به کروناویروس می‌ کند، کسب کردند.

تاثیر واکسین بر ۱۰۰ درصد دریافت کنندگان

یکی از بزرگترین ترس‌ های جامعه علمی در مورد استفاده از واکسین ‌های ناقل «آدنوویروس» انسانی- فناوری به کار رفته در اسپوتنیک-وی، مصونیت قبلی موجود به آدنوویروس‌ها در برخی افراد بود.

به دلیل این که افراد اغلب به آدنوویروس‌ ها مبتلا می ‌شوند (مانند سرماخوردگی) ممکن است مصونیتی که ایجاد می ‌شود از نظر تئوری اثر واکسین آدنوویروس را کاهش دهد. با این حال، نتایج آزمایشات ارائه شده توسط دانشمندان مرکز گامالیا خلاف این را اثبات می ‌کند: ایمنی قبلی روی ایمنی واکسین تاثیر نمی‌ گذارد.

در این مقاله، دانشمندان روسی به مطالعات مربوط به ایمنی پلتفرم ‌هایی که واکسین اسپوتنیک-وی بر اساس آن ساخته شده است، اشاره می‌ کنند.

به گفته دانشمندان روسیه، از سال ۱۹۵۳ میلادی تاکنون، بیش از ۲۵۰ آزمایش بالینی در سطح جهان انجام شده است و بیش از ۷۵ مقاله بین المللی در مورد تائید ایمنی واکسین ‌ها و دارو‌ها بر اساس این پلتفرم منتشر شده است.

به گفته متخصصان روسی، تعداد زیادی از واکسین ‌ها با این نیاز‌ها مطابقت ندارند و تا به امروز تنها واکسینی که این معیار‌ها را دارد پلتفرم ناقل آدنوویروس انسانی است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *