کودتای نظامی در ترکیه

13950426000027_PhotoIگروهی از نظامیان ارتش ترکیه نزدیک ساعت ۲۳ شب گذشته با تانک و موترهای زرهی وارد سرک های شهرهای آنکارا و استانبول شدند و اعلام کردند بر ضد دولت اردوغان کودتا کرده اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، کودتایی که پس از چند ساعت ناکام ماند، خواب را از چشمان مقامات و مردم این کشور ربود.

بمباران محدوده پارلمان توسط جنگنده های کودتاگران، تسخیر چند ساعته رادیو تلویزیون دولتی ترکیه (تی آر تی ) ، محاصره چند ساعته میدان هوایی آتاتورک استانبول؛ حمله به پایگاه های ارتش در منطقه گل باشی در پایتخت و اقدام نافرجام کودتاگران برای تسخیر ولایت استانبول از جمله اقدامات چند ساعته کودتاگران بود .

در پی بمباران مکرر محدوده پارلمان، حریم هوایی آنکارا منطقه ممنوعه پرواز اعلام شد و بینالی ییلیریم نخست وزیر ترکیه هشدار داد: در صورت ادامه این روند از زمین و هوا کودتاگران هدف قرار خواهند گرفت .

ساعاتی پس از این هشدار، آسمان آنکارا به عرصه  تعقیب و گریز جنگنده ها و بالگردها تبدیل شد.

اردوغان و دیگر مقامات ترکیه این اقدام را به اعضای نفوذی فتح الله گولن در ارتش  نسبت دادند و از مردم خواستند برای صیانت از دموکراسی و مخالفت با کودتا به سرک ها بریزند.

اردوغان در نشست مطبوعاتی که در میدان هوایی استانبول برگزار کرد این کودتا را یک لطف الهی قلمداد کرد و گفت: این امر زمینه پاک شدن ارتش از ایادی نفوذی فتح الله گولن را فراهم کرده و برای ملت ترکیه موجب خیر خواهد شد.

اردوغان افزود: تعداد زیادی از کودتاگران دستگیر و تحویل مقام قضائی شده اند .

همچنین مقررات منع رفت و آمد در آنکارا، صدای پراکنده تیراندازی و آژیر آمبولانسها  و پرواز جنگنده ها همچنان ادامه دارد.

Author

About Author