کودتای سیاسی اردوغان

همه چیز از یک توییت شروع شد؛ “در منزلم در دیاربکر هستم و نیروهای امنیتی با حکم بازداشت، پشت درب منزلم ایستاده اند.” این توییت دیشب صلاح الدین دمیر تاش (سنگ آهنین) رهبر حزب “خلق دموکراتیک ” ترکیه است. حزبی که در واقع نماینده کردهای ترکیه بوده و به لحاظ حضور پررنگ بانوان در کادر رهبری حزب، در ترکیه یک حزب متمایز به شمار می رود. حزب خلق دموکراتیک اما فارغ از همه مشخصه های خود تنها توفیق کردها برای ورود به عرصه سیاسی ترکیه طی سال ها مبارزه مسلحانه و کورسوی امید پایان منازعات کردستان ترکیه به شمار می رود.

دیشب اما علاوه بر صلاح الدین دمیر تاش، ۱۰ تن دیگر از نمایندگان این حزب از جمله خانم فیگن یوکسکداغ (کوه بلند) دستگیر و تحت بازجویی قرار گرفتند.

همزمان با بازداشت دمیرتاش، توییتر و واتس اپ در ترکیه فیلتر شد.

همزمان با برگزاری دادگاه، صلاح الدین دمیر تاش در دیاربکر، یک موتر بمب گذاری شده در مقابل پولیس ضد ترور دیاربکر منفجر و سپس درگیری های مسلحانه ای در محل انفجار گزارش شد.

بی بی سی ترک اعلام کرده، دمیرتاش در دادگاه خطاب به دادستان گفته: مبارزه ما براى دموکراسى دیر یا زود به سرانجام خواهد رسید، این نظام پوسیده متجلی در شخص اردوغان هم تغییر خواهد کرد، هیچ درخواست و انتظارى هم از شما ندارم.

گزارش ها از استانبول حاکی از آن است، ساختمان مرکزی حزب خلق دموکراتیک تحت محاصره پولیس و نیروهای امنیتی ترکیه است.

این اقدام ترکیه موجی از واکنش های بین المللی را در پی داشته است:

وزارت خارجه آلمان سفیر ترکیه در برلین را فراخواند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان موج جدید بازداشت ها را در ترکیه، وضعیتی هشدار دهنده برای آزادی خواند.

فدریکا موگرینی از سفرای اتحادیه اروپا برای یک نشست اضطراری در آنکارا دعوت کرد.

دیروز؛ اما سال ها تلاش ترکیه برای توجیه مبارزات خود با کردها در قالب مبارزه با تروریسم، با رای دادگاهی در بروکسل مبنی بر اینکه ترکیه در وضعیت “جنگ داخلی ” به سر می برد، بر باد رفت.

این دادگاه همچنین حزب کارگران کردستان ترکیه را نه یک حزب تروریستی که حزبی با مشی مبارزات مسلحانه خواند.

در بین سیل اظهارات داخلی اما شاه بیت این اظهارات را “احمد کلیچدار اغلو” (پسر شمشیربان) رییس حزب اپوزیسیون جمهوری خلق ترکیه سرود و گفت: ترکیه مانند موتری است که در سراشیبی ترمز بریده است. با سرکوب مافیاگونه منتخبان ملت کشور به صلح نمی رسد.

اغلب کارشناسان مستقل این حرکت اردوغان را به “قطع ید کردها از عرصه سیاسی ترکیه” تعبیر کرده اند و آن را مترادف با رویکرد نظامی صرف ترکیه در قبال کردها دانسته اند.

همزمان در آن سوی مرزهای ترکیه، شاهد دو طرز برخورد کاملا متفاوت هستیم:

کردستان سوریه: اظهارات شدیداللحن کادر رهبری مبارزان کرد.

کردستان عراق: سکوت قابل پیش بینی مقامات اقلیم.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *