کمک ۶۰ میلیارد دالری چین به آفریقا

151130145644-xi-jinping-jacob-zuma-0904-exlarge-169رییس جمهوری چین در نشست ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی اعلام کرد مبلغ ۶۰ میلیارد دالر برای کمک و به صورت وام به آفریقا می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه،‌ به نقل از خبرگزاری فرانسه، این تعهد از سوی شی جینپینگ، رییس جمهوری چین در نشست ژوهانسبورگ در حالی مطرح شده که سرمایه گذاری‌های دولت پکن تقریبا رو به افول گذاشته است.

رییس جمهور چین در این نشست گفت، پکن تلاش دارد تا در مجموع ۶۰ میلیارد دالر برای حمایت مالی که پنج میلیارد آن به صورت وام بدون بهره و ۳۵ میلیارد دالر دیگر به صورت تسهیلات وام اعتباری و اعطایی است، برای آفریقا اختصاص دهد.

وی همچنین در سخنرانی آغازین نشست همکاری چین-آفریقا قول داد تا برای مقابله با خشکسالی در قاره سیاه کمک کند و در این باره گفت:‌ چین به طور کلی نگران کمبود محصول ناشی از پدیده ال نینو در بسیاری از کشورهای آفریقایی است و قول داده تا ۱۵۶ میلیون دالر به صورت کمکهای فوری غذایی به کشورهای تحت تاثیر خشکسالی بدهد.

نشست دو روزه همکاری آفریقا-چین دومین نشستی است که مقام‌های ارشد دولت پکن با رهبران آفریقا و از زمان آغاز به کار آن در سال ۲۰۰۰ در پکن گردهم می‌آیند.

جاکوب زوما، رییس جمهوری آفریقای جنوبی گفت:‌ ما به دنبال همکاری‌های بیشتر با چین هستیم.

رابرت موگابه، رییس جمهوری زیمبابوه نیز در مراسم آغاز به کار این نشست گفت: رییس جمهوری چین با حضورش در آفریقا باعث بهبود روابط میان دو طرف می‌شود.

Author

About Author