کشورهای افریقایی برای مبارزه با بوکوحرام خواستار حمایت جهانی شدند

کشورهای افریقایی از سازمان ملل خواسته‌اند تا بودجه‌ای را برای مبارزه با اسلام‌گرایان اختصاص دهد و از جامعه جهانی نیز خواستار حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی شدند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد در این مورد در عین حال از تشکیل نیروی واحدی از سوی کشورهای نیجریه و همسایگان آن؛ کامرون، چاد، نیجر و بنین برای مبارزه با بوکو حرام خبر داده است.

اتحادیه افریقا که ۵۴ عضو دارد، در حال حاضر اعزام ۱۰ هزار نیروی نظامی آن اتحادیه را برای شرکت در نبردها علیه افراطیون اسلام‌گرا تائید کرده است.

طی شش سالی که از آغاز اقدامات مسلحانه گروه بوکو حرام می‌گذرد، هزاران نفر، به ویژه غیرنظامیان، در شمال شرق نیجریه جان خود را از دست داده‌اند.

حملات این گروه شهروندان کشورهای دیگر را نیز هدف قرار داده است.

روز (۲۱ حوت)ابومحمد عدنانی، فردی که سخنگوی گروه تروریستی داعش معرفی شده، با انتشار پیامی صوتی خبر داد که رهبری داعش با بیعت بوکو حرام موافقت کرده است.

درخواست بیعت همزمان با تشدید عملیات نیروهای نظامی کشورهای افریقایی علیه آن گروه صورت گرفته است.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش تازه‌ای بوکو حرام را به انجام «جنایات بی‌شمار» متهم کرده است. این سازمان در عین حال حکومت نیجریه را نیز به انجام «جنایت‌های دهشتناک» علیه کسانی متهم می‌کند که ظن آن می‌رود عضو بوکو حرام باشند یا از آن حمایت می‌کنند.

پیش‌نویس قطعنامه‌ای که کشورهای چاد، نیجریه و کامرون تهیه کرده‌اند، و خبرگزاری رویترز (۲۲ حوت)نسخه‌ای از آن را دیده، هنوز به تصویب اعضای شورای امنیت سازمان ملل نرسیده است.

این قطعنامه پیش‌نویسی شده از بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل، می‌خواهد تا صندوقی را برای مبارزه با بوکوحرام اختصاص دهد که زیرنظر اتحادیه افریقا تحت مدیریت «شورای کشورهای حوزه دریاچه چاد» و بنین اداره شود.

Author

About Author