چین فردا رزمایش نظامی در مناطق مرزی مشترک با میانمار برگزار میکند

مقامات نظامی چین اعلام کردند که به منظور آمادگی نیروهای نظامی خود و نیز سنجش میزان توانایی های آنان در مقابل خطرات احتمالی،

مقامات نظامی چین اعلام کردند که به منظور آمادگی نیروهای نظامی خود و نیز سنجش میزان توانایی های آنان در مقابل خطرات احتمالی، از فردا – سه شنبه – رزمایش بزرگی را در مرزهای مشترک با میانمار برگزار می کنند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، چین با میانمار ۲ هزار کیلومتر مرز مشترک دارد و این نقاط ماه حوت سال گذشته شاهد عملیات گسترده ارتش میانمار با شورشیان قومی از زمین و هوا بویژه در نواحی مرزی شمال این کشور در شهر «لاوکای» بود.

این عملیات که در آن زمان باعث کشته شدن پنج چینی مرزنشین و مهاجرت خیل عظیمی از مردم میانمار به داخل چین نیز شده بود، خشم دولت پکن را برانگیخت و این کشور را مجبور کرد هواپیماهای نظامی خود را بر فراز خاک میانمار به پرواز در آورد.

وزارت خارجه چین حتی در اعتراض به وقایع مرزی، «سیت لین اوهن» سفیر میانمار در پکن را فراخواند و مراتب اعتراض رسمی دولت چین را به وی ابلاغ کرد.

هر چند دولت میانمار با قبول مسوولیت این حادثه اعلام کرده بود که مبلغ ۷۰ هزار یوآن چین معادل ۱۱ هزار و ۲۲۲ دالر آمریکا به هر یک از خانواده های قربانیان می پردازد اما از آن زمان به بعد، چین منتظر فرصتی بود تا بتواند نیروهای نظامی خود را به اطراف این مرزها گسیل دارد.

طی هفته های اخیر گزارش های پراکنده ای از سوی رسانه های منطقه مبنی بر آغاز دوباره فعالیت نیروهای شورشی میانمار در مرزهای مشترک با چین منتشر شد و این موضوع فرصت مناسبی را برای چین ایجاد کرد تا بتواند در منطقه مورد نظر دست به رزمایش نظامی بزند.

به همین خاطر ژنرال «چانگ وان چوان» وزیر دفاع و عضو شورای دولتی چین شب گذشته (یکشنبه) با صدور بیانیه ای از قصد کشورش برای برگزاری رزمایش هوایی و زمینی در منطقه مرزی با میانمار خبر داد و اعلام کرد که انجام این تمرینات تنها در راستای سنجش و ارزیابی نیروهای نظامی صورت می گیرد.

او با بیان اینکه انجام این تمرین نظامی به اطلاع دولت میانمار نیز رسانده شده، زمان اجرای آن را از روز سه شنبه (فردا) در مناطق ولایت «یون نان» در جنوب غرب کشور و در مجاورت منطقه «کوکانگ» میانمار، جایی که سال گذشته شاهد رویارویی شدید نیروهای شبه نظامی میانمار با ارتش این کشور بود، اعلام کرد.

درگیری بین نیروهای دولتی و نیروهای شورشی در استان «کاچین» میانمار برای یک دوره ۱۷ ساله تا سال ۲۰۱۱ میلادی با اعلام آتش بس، متوقف شده بود، اما از سال ۲۰۱۱ با آغاز دوباره این درگیری ها بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مردم این منطقه مجبور به ترک خانه های خود شدند.

Author

About Author