چین تلاش دارد در سال ۲۰۱۶ بیست ماموریت فضایی انجام دهد

139408131452319676451264شرکت علوم و فنون و هوا فضای چین اعلام کرد که برای سال جاری میلادی (۲۰۱۶)، بیست ماموریت فضایی در زمینه های مختلف برای این کشور برنامه ریزی شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این شرکت در گزارشی که اخیرا منتشر شده اعلام کرد که در کنار فعالیت هایی فضایی در نظر گرفته شده قصد دارد یک فضاپیمای سرنشین دار و دو راکت حامل با سفینه های بدون سرنشین را هم به فضا بفرستد.

افزون بر این چین قصد دارد دو راکت مدل جدید «لانگ مارچ ۵ و ۷» را نیز برای این پرتاب ها مورد استفاده قرار دهد که نوآوری این کشور در نسل جدید راکت های حامل به حساب می آید.

علاوه بر این، چین قصد دارد برای مصارف داخلی و تقویت سامانه موقعیت سنجی بومی خود موسوم به «بایدو» و همچنین برای نظارت بر فعالیت های کره زمین و پیش بینی های آب و هوایی و بلایای طبیعی، ماهواره مدل «گایو فن ۳» را به فضا پرتاب کند.

در بخشی از گزارش شرکت علوم و فنون و هوا فضای چین همچنین به پرتاب آزمایشگاه فضایی «تیان گونگ ۲» به فضا اشاره شده که دانشمندان این کشور در کنار ۲۰ ماموریت دیگر فضایی خود در سال جاری میلادی نسبت به انجام آن اقدام خواهند کرد.

قرار است امسال یک ماهواره مخابراتی هم که برای اولین بار جزو همکاری های چین و اروپا به حساب می آید از طرف چین برای بلاروس پرتاب شود.

چین برای اینکه برنامه ایجاد ایستگاه فضایی را به تدریج تحقق بخشد، قصد دارد در نیمه اول سال جاری میلادی آزمایشگاه فضایی «تیان گونگ ۲» را برای انجام آزمایش های مختلف به ایستگاه فضایی در مدار زمین قرار دهد.

فضای پیمای سرنشین دار «شن جن» هم که تاکنون چندین بار پرتاب شده است امسال با چند فضانورد و با یک راکت حامل «لانگ مارچ ۲» به فضا فرستاده می شود.

چین امیدوار است تا سال ۲۰۲۲ میلادی برنامه ایستگاه فضایی را تکمیل کرده و آن را عملیاتی کند.

اصلی ترین بخش این فعالیت ها پرتاب «راکت لانگ مارچ ۵» است که جدیدترین، فنی ترین و همچنین سنگین ترین راکت حامل چین است که اکنون آزمایش های تکمیلی روی آن در حال انجام است.

چین در سال گذشته میلادی (۲۰۱۵) که دوازدهمین برنامه پنجساله این کشور بود موفقیت های قابل توجهی در این عرصه داشت و توانست ۴۳ ماهواره و ۱۹ راکت را به فضا بفرستد.

گزارش ها نشان می دهد که چین برای انجام ماموریت های فضایی خود از جمله پرتاب سفینه های بدون سرنشین از راکت های حامل «لانگ مارچ» تاکنون ۲۲۲ بار استفاده کرده است.

Author

About Author