پایان گفت‌وگوهای ایران و گروه ۱+۵

گفت‌وگوهای ایران و گروه ۱+۵ پس از سه روز مذاکرات فشرده در ژنو سوئیس بر سر برنامه انرژی هسته‌ای تهران پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این گفت‌وگوها که از روز پنج‌شنبه آغاز شده بود قرار بود جمعه به پایان برسد، اما به دلیل اختلاف و شکاف بین شش قدرت جهانی، شنبه تا پاسی از شب ادامه یافت.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، گفت مذاکرات فشرده در سطح وزرا بدون هیچ توافقی پایان یافت، وزیر خارجه فرانسه تصریح کرد: دیدارها در ژنو حرکت رو به جلو را ممکن کرده است، اما هنوز بر سر توافقی به نتیجه نرسیده‌ایم، زیرا همچنان پرسش‌هایی باقی مانده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در نشست خبری مشترک با کاترین آشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که در این گفت‌وگوهای سازنده پیشرفت‌هایی حاصل شد و دو طرف درباره شماری از مسائل به توافق دست یافتند.

ظریف گفت: من به هیچ وجه ناامید نیستم زیرا دیدار طولانی که ما داشتیم و پس از نیمه شب هم ادامه داشت، نشست خوبی بود، ما در حال همکاری با یکدیگر هستیم و امیدواریم که پس از نشست دوباره، بتوانیم به توافق دست یابیم.

همچنین، آشتون گفت دو طرف در گفت‌وگوهایی که وی فشرده و سازنده توصیف کرد، به پیشرفت‌های مهم دست یافتند، با این حال او گفت هنوز برخی مسائل باقی مانده است که در گفت‌وگوهای آینده حل و فصل خواهد شد.

اشتون به خبرنگاران گفت: هدف ما رسیدن به نتیجه است و به همین علت ما باز خواهیم گشت تا برای رسیدن به نتیجه تلاش کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود دور بعدی مذاکرات ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به اضافه آلمان ۲۰ نوامبر برگزار خواهد شد.

در همین حال، عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور ایران گفت تیم مذاکره کننده ایران برای تدوین پیش‌نویس توافقنامه با قدرت‌های جهانی گفت‌وگو خواهد کرد.

عراقچی که عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران است افزود گام بعدی مربوط به وزرای خارجه ایران و شش قدرت جهانی خواهد بود تا به توافق نهایی دست یابند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *