پاکستان ملابرادر را به کشوری درخاورمیانه تحویل خواهد داد

 سازمان امنیتی پاکستان در حال بررسی سه گزینه در خصوص تحویل دادن مرد شماره دو طالبان افغانستان است، وی از اواخر سپتمبر در مکانی نامعلوم در پاکستان به سر می‌برد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به نوشته روزنامه نیشن، یک مقام امنیتی پاکستان گفت: با ترس از خطراتی که ممکن است برای جان “ملا عبدالغنی برادر”، این رهبر برجسته طالبان پیش بیاید، تحویل توام با امنیت او به یک کشور دوست در خاورمیانه یا اقامت طولانی مدت در پاکستان در حال حاضر گزینه‌ای عملی محسوب می‌شود، اما تحویل او به دولت حامد کرزی، که قصد دارد در چند هفته آینده نماینده‌ای برای ملاقات “ملا برادر” اعزام کند، بعید به نظر می‌رسد.

این مقام افزود: در حالی که سربازان امریکا و ناتو تصمیم گیرنده نهایی در افغانستان هستند، دولت افغانستان در موقعیتی نیست که در خصوص امنیت ملا برادر تضمین‌های مستحکم بدهد، چرا که برادر نیز نمی‌خواهد به افغانستان برود و در مناطق تحت کنترل دولت کرزی زندگی کند، بلکه، می‌خواهد به مناطق تحت کنترل طالبان افغانستان برود.

وی در ماه سپتمبر سال جاری میلادی از زندان پاکستان آزاد شد، آزادی وی به خاطر فشار منسجم دولت افغانستان که خواستار آزادی “ملا برادر” بود، صورت گرفت، تلاش‌های پاکستان و افغانستان هم اکنون به میزان زیادی به شخصیتی مانند ملا برادر بستگی دارد تا فرآیند صلح متوقف شده با طالبان را در حالی شروع کند که سربازان تحت رهبری امریکا تا پایان سال ۲۰۱۴ آماده عقب‌نشینی از افغانستان می‌شوند و نگرانی‌ها در خصوص امنیت کشور رو به افزایش است.

ارگان های اجرای قانون پاکستان اخیرا دولت این کشور را در خصوص نگرانی‌های امنیتی برای ملا برادر مطلع کرده‌اند، شخصیتی که افغانستان بر این باور است می‌تواند رهبران میانه‌روی طالبان را به آمدن پای میز مذاکره ترغیب کند و پس از بیش از یک دهه جنگ، صلح را به ارمغان آورد.

یک مقام مهم امنیتی پاکستان اطلاع داد: مقامات پاکستان ممکن است موافقت کنند تا برادر را به ترکیه یا عربستان سعودی بفرستند تا پس از شکست مذاکرات دوحه مذاکرات صلح با طالبان را آغاز کند، افغانستان می‌خواهد “برادر” به مقامات آنجا تحویل داده شود، اما پاکستان انجام این کار را رد می‌کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *