وزیرخارجه برزیل به دلیل رسوایی دیپلماتیک استعفا داد

آنتونیو پاتریوتا، وزیر خارجه برزیل به دلیل رسوایی دیپلماتیک در کمک به ورود یک سناتور تحت تعقیب بولیویایی و متهم به فساد مالی و حامی مخالفان دولت در بولیوی به کشور برزیل از مقام خود استعفا داده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، قرار است لوئیس آلبرتو فیگوئردو، نماینده برزیل در سازمان ملل در نیویارک، جانشین پاتریوتا شود و وزیر مستعفی نیز به عنوان رئیس ماموریت برزیل در عملیات‌های سازمان ملل شود.

این تحولات بعد از آن اتفاق افتاد که این دیپلمات برزیلی اعتراف کرد که به فردی به نام راجر پینتو، یک سناتور مخالف دولت بولیوی که به مدت ۱۵ دقیقه در سفارت برزیل در لاپاز در بازداشت نگه داشته شده بود، کمک کرده است که به برزیل سفر کند.

پینتو، روز جمعه توسط تفنگداران برزیلی با موتر سفارت برده شده است که راننده آن ادورادو سابویا، کارمند سفارت برزیل در لاپاز بوده است و وی از پایتخت لاپاز به جنوبی‌ترین شهر برزیل به نام کورومبا، منطقه‌ای در فاصله ۱۶۰۰کیلومتری پایتخت برده شده است.

سابویا ادعا کرده است که او به دلایل بشردوستانه به پینتو کمک کرده است، چرا که او از افسردگی رنج می‌برد و قصد خودکشی داشت.

دیوید کوچاهوانسه، وزیر خارجه برزیل، به فرار پینتو واکنش نشان داده و آن را زیرپاگذاشتن اصل احترام متقابل و نزاکت بین‌المللی توصیف کرده و در این مورد عمیقا ابراز نگرانی کرده است.

کوچاهوانسه، گفت:تحت هیچ شرایطی، سناتور پینتو نمی‌توانست بدون یک عبور امن و مطمئن از کشور فرار کند.

وزارت خارجه برزیل، روز یکشنبه گفته است که تحقیقات خود را در مورد این که چطور پینتو توانسته است سفارت را ترک کند و نیز در مورد اقداماتی که در این زمینه انجام شده، آغاز می‌کند.

پس از این که برزیل در سال گذشته به پینتو، پناهندگی داد، روابط میان دو کشور با تنش روبرو شد، ایوو مورالس، رئیس جمهوری بولیوی، در آن زمان گفت که تصمیم برزیل برای اعطای پناهندگی به پینتو، یک اشتباه بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *