واکنش حزب اسلامی به انحصارسازی صلح بین امر یکا و طالبان

 حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار اعلام کرده که محدود ساختن مذاکرات صلح تنها با طالبان و امریکا، افغانستان را با ثبات نمی سازد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، حزب اسلامی  با برخی از احزاب و گروه ها در تماس است تا مشخص بسازد که آنها نتایج گفتگو های احتمالی میان امریکا و طالبان را می پذیرند یا نه.

غیرت بهیر، سخنگوی بخش سیاسی این حزب به رسانه ها گفته است  که  محدود ساختن مذاکرات صلح تنها به طالبان و امریکا، افغانستان را با ثبات نمی سازد و برای  پایان جنگ در افغانستان غرب باید با دیگر گروه ها نیز در تماس شود.

بهیر گفته که این یگانه راه پیشرفت است و به غیر از این معضلهء افغانستان راه حل دیگر ندارد.

این در حالیست که سرتاج عزیز، مشاور صدراعظم پاکستان در امور خارجی و امنیت ملی به تازگی گفت، که گفتگو میان طالبان و امریکا آغاز خواهد شد.

برخی از مقام های پاکستانی گفته یک سلسله تلاش ها در کابل، اسلام آباد، واشنگتن و دوحه جریان دارد تا از ناکامی پروسهء صلح افغانستان جلوگیری شود.

دفتر طالبان که پس از تلاش های زیاد در قطر گشایش یافته بود، چند روز پس از باز شدن، ماه گذشته بسته شد.

این اقدام بعد از آن صورت گرفت، که رییس جمهور کرزی از نحوهء گشایش این دفتر انتقاد کرد.نصب لوحهء امارت اسلامی افغانستان و بیرق سفید رنگ طالبان در این دفتر عکس العمل تند حکومت افغانستان را بر انگیخته بود.

رییس جمهور افغانستان همچنان برخی از کشور ها به شمول پاکستان را متهم کرد که در تلاش استند تا از طریق گفتگو با طالبان نظام ملوک الطوایفی را در افغانستان ایجاد کنند.

نقش حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار و دیگر تنظیم های مجاهدین در تلاش های صلح افغانستان مهم خوانده می شود.

پاکستان گفته است که از گفتگو های صلح به رهبری حکومت افغانستان با تمام گروه ها حمایت می کند.در گزارش خبرگزاری دی پی ای نیز تاکید شده که نباید حزب اسلامی و دیگر گروه ها در ارتباط به پروسهء صلح به حاشیه رانده شوند.

فدا خان، یک کارشناس در اسلام آباد نوشته است، اگر این حزب احساس کند که منافع اش مد نظر گرفته نمی شود، هر چند کوچک است، اما حتماً عکس العمل نشان خواهد داد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *