واهمه ناتو از عواقب مناقشه روسیه و ترکیه

350130نماینده روسیه در ناتو اعلام کرد: در صورت حل نشدن مناقشات میان مسکو و آنکارا بر سر سرنگون شدن جنگنده روسی، ناتو از عواقبی که این مساله می‌تواند برای این ائتلاف نظامی در پی داشته باشد، بیم دارد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، الکساندر گروشکو، نماینده روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد، ینس استولتنبرگ، دبیرکل این ائتلاف نظامی در اظهار نظر خود درباره وضعیت پیش آمده پس از سرنگون شدن هواپیمای روسی در حمله جنگنده ترکیه به وضوح به این مسأله اشاره کرد که این مشکل باید به صورت دوجانبه و میان ترکیه و روسیه حل شود و در نهایت طرفین باید به دنبال تنش‌زدایی باشند.

گروشکو در ادامه خاطرنشان کرد: این اظهارات واکنش‌هایی دیپلماتیک هستند اما با علم به چگونگی عملکرد ناتو، چنین حرف‌هایی بی‌منطق نیست و نشان دهنده نوعی موضع‌گیری می‌باشد.

نماینده روسیه در ناتو اظهار کرد: این اظهارات پیام روشنی را در این‌باره به دست می‌دهد که ناتو علاقه‌ای به تنش ندارد. گروشکو تصریح کرد:‌ من فکر می‌کنم ناتو صرفا از عواقب حل نشدن مساله‌ای که میان ترکیه و روسیه به وجود آمده هراس دارد زیرا ترکیه عضو ناتو است و این مسأله تعهداتی را برای این ائتلاف نظامی ایجاد می‌کند.

وی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی خاطرنشان کرد: ناتو تا این لحظه آزمون بی‌طرف بودن را موفقیت‌آمیز پشت سر نگذاشته و ما شاهد همان چیزی بوده‌ایم که در سال‌های گذشته تکرار شده و آن این که هر آنچه اعضای ناتو انجام می‌دهند، درست است و می‌توان آن را درک و توجیه کرد.

وی افزود: ناتو معتقد است که این ائتلاف نظامی در تمامی مسائل امنیتی قاضی ارشد است.

Author

About Author