هند چه گزینه در قبال افغانستان اتخاذ خواهد کرد

به تازگی یک هیات نظامی، امنیتی هندی، وارد افغانستان شده که هدف آن بررسی نیازمندی های نظامی نیروهای افغانستان می باشد.

 به گزارش خبر گزاری خاور میانه  این سفر درست  پس از ۴۵ روز از سفر آقای کرزی به هندوستان صورت می گیرد، کرزی در سفرش به هند از دولت آن کشور خواسته بود که افغانستان را به جنگ افزارهای سنگین و سبک مجهز سازد.

اما چند روز قبل، سلمان خورشید وزیر خارجه هند با صراحت اعلام داشت که کشورش نمی تواند سلاح های کشنده به نیروهای افغانستان بدهد، اما سفر هیات نظامی – امینتی هندوستان به کابل به نوعی نشان می دهد که این کشور قصد دارد در این رابطه بیشتر بیاندیشد.

غفور لیوال رییس مرکز مطالعات استراتیژیک منطقوی، در این زمینه می گوید: هندوستان در این زمینه هنوز تصمیم نهایی اش را نگرفته است و هدف وزیرخارجه هندوستان سلاح های کشتار جمعی و بیولوژیکی می باشد که مطابق کنوانسیون های بین المللی خرید، فروش و استعمال آن ممنوع است و البته افغانستان نیز خواهان چنین سلاح های نمی باشد.

به باور آقای لیوال، خواست افغانستان از هندوستان مبنی بر فراهم نمودن تجهزات نظامی به نیروهای این کشور، یک خواست مشروع می باشد و هندوستان شاید در این زمینه افغانستان را یاری رساند، او هم چنین تصریح می کند: هر دولت برای حفظ امنیت، تنظیم امورداخلی و دفاع از سرحدات اش، حق درخواست کمک های نظامی را از کشورها دارد و افغانستان که در این بخش ها سخت مشکلات دارد، باید چنین خواستی را مطرح نماید و هیچ کشوری نیز حق مداخله در آن را ندارد.

نزدیک به دو سال پیش پیمان استراتژیک میان هند و افغانستان امضا شد، بر اساس این پیمان، هند در زمینه آموزش، تجهیز و بالا بردن توانایی‎های نیروهای امنیتی افغانستان متعهد گردید، هند در ده سال گذشته نزدیک به دو میلیارد دلار برای بازسازی و نوسازی افغانستان کمک کرده است.

 اما پاکستان همسایه جنوبی افغانستان که روابط خصمانه ای با هندوستان دارد، همیشه از نزدیکی هندوستان با افغانستان نگرانی داشته است، پاکستان فکر می کند که هند از طریق سرحدات افغانستان به پاکستان فشار وارد خواهد کرد و از همین رو، بارها نگرانی اش را با مقامات افغانستان در میان گذاشته است.

خواستیم در مورد سفر هیات نظامی – امنیتی هندوستان، چگونگی مذاکرات آنها با مقامات کشور و سرانجام تصامیم اتخاذ شده میان طرفین، دیدگاه وزارت دفاع کشور را داشته باشیم، ولی پس از چندین بار تماس با ظاهرعظیمی سخنگوی این وزارت، او حاضر به پاسخ گوی نشد، در آخرین مورد که موفق به تماس تیلفونی با وی شدیم گفت: من قبلا این موضوع را با بعضی رسانه ها در میان گذاشته ام و نیاز نمی بینم دوباره تکرار کنم.

یکی از مهم ترین موضوعاتی که تقریبا افغانستان از یک دهه به این سو با آن درگیر است، ایجاد توازن در روابط با هند و پاکستان می باشد، کشورهایی که از آغاز تولد پاکستان با هم درگیریهای خونینی را تجربه کرده اند و تاهنوز هیچ راهی برای صلح با یکدیگر نیافته اند، این افغانستان است که می بایستی در میان دو قدرت هسته ای، رابطه ی مسالمت آمیزی را در میان دو کشور پیش ببرد.

اما قضیه به این سادگی نیست و پاکستان همواره از نزدیکی افغانستان به هند ناخرسند بوده و این ناراحتی را با انواع مداخلات در امور افغانستان بروز می دهد، به درستی مشخص نیست که افغانستانی با دولت فوق العاده ضعیف می تواند حیات خویش را از قربانی شدن در این راه حفظ کند یا خیر؟

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *