هشدار طالبان به اشتراک کنندگان لویه جرگه

تحریک گروه طالبان با نشر خبرنامه ای هشدار داده است کسانی که در لویه جرگه مشورتی اشتراک می کنند و به ادامه حضور نظامی امریکا در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ رای می دهند، با آنانبرخورد خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، قرار است لویه جرگه مشورتی در باره پیمان امنیتی کابل- واشنگتن در اخر ماه جاری (۳۰ عقرب) برای پنج روز با حضور ۲۵۰۰ نفر در کابل برگزار شود.

طالبان در بیانیه ای اعلام کرد:«دولت حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان می خواهد لویه جرگه ای را به درخواست امریکایی ها برای به تایید رساندن توافق امنیتی برگزار کند و با این حال در صورتی که توافقنامه امنتی واشنگتن-کابل مورد تایید قرارگیرد، طالبان همه شرکت کنندگان در این جرگه را مورد حملات قرار خواهد داد.

لویه جرگه که یک سنت قبیله‌ای است، در موارد استثنایی برای تصمیم گیری درباره جهت گیری های بزرگ در افغانستان برگزار می شود.

دستور کار لویه جرگه پیمان دوجانبه امنیتی است که واشنگتن و کابل از چند ماه پیش درباره آن گفتگو می کنند، این توافقنامه حضور امریکا را در این کشور پس از ماموریت جنگی ناتو در اواخر سال ۲۰۱۴ و همچنین شمار پایگاه ها و وضع نظامیانی را که در محل باقی خواهند ماند، قانونمند می کند.

در ماه اکتبر، پس از چانه زنی های زیاد در کابل، حامد کرزی و جان کری وزیر امور خارجه امریکا اعلام کرده بودند به توافقی جزئی رسیده اند اما هنوز نتوانسته اند به طور کامل مسئله حساس مصونیت قضایی نظامیان امریکایی را حل وفصل کنند.

چند ساعت بعد، ملا محمد عمر رهبر طالبان هشدار داده بود امضای این توافقنامه امنیتی پیامدهای شدیدی دارد. چنانچه این توافقنامه تایید شود، به نیروهای افغان امکان می دهد که به حمایت امریکا به ویژه پشتیبانی نظامی پس از خروج ۸۷ هزار نظامی ناتو تا پایان سال ۲۰۱۴ امیدوار باشند.

در عراق نیز امریکا قصد داشت گروهی از نظامیان خود را پس از سال ۲۰۱۱ نگاه دارد اما سرانجام مجموع نیروهای خود را از این کشور بازگرداند زیرا بغداد با اعطای چنین مصونیتی مخالفت کرده بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *