نگرانی سازمان ملل از نقض حقوق بشر در ترکیه

0,,18345059_303,00یکی از کمیته‌های سازمان ملل، درباره نقض گسترده حقوق بشر در ترکیه و اعمال اقدامات تبعیض آمیز در این کشور ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به نوشته روزنامه حریت، کمیته حذف تبعیض نژادی سازمان ملل که یکی از زیر مجموعه‌های کمیساریای عالی حقوق بشر محسوب می‌شود و همچنین بر کنوانسیون حذف هرنوع تبعیض نژادی در جهان نظارت دارد، در گزارشی از روند روبه رشد نقض حقوق بشر در ترکیه ابراز نگرانی کرده و گزارش داد:‌ گزارش‌هایی نگران کننده از تبعیض نژادی علیه کردها در ترکیه وجود دارد مبنی بر اینکه بسیاری از این افراد به ویژه زنان کرد نمی‌توانند در ادارات و موسسات ترکیه مشغول به کار شوند.

در ادامه این گزارش آمده است: دولت ترکیه با بهانه مقابله با تروریسم، به اعمال قوانین ضد تروریسم و سیاست‌هایی حول محور امنیتی متوسل شده که در نتیجه آن بسیاری از افراد در جامعه کرد ترکیه مورد تبعیض قرار گرفته‌اند. چنین قوانینی به شدت باعث برهم خوردن آزادی بیان و برگزاری اجتماعات و در نتیجه به وجود آمدن ناآرامی و دستگیری‌هایی بدون حکم قضایی کردها شده است. بسیاری از کردها در ترکیه زندگی و معیشت مناسبی ندارند و در ولایت های دورافتاده و مناطق صعب العبور در ترکیه زندگی می‌کنند که از اوضاع اقتصادی خوبی برخوردار نیست. علاوه براین، دسترسی آموزشی و بهداشتی به این مناطق مناسب نیست و بسیاری از کودکان نمی‌توانند به زبان کردی در مدارس آموزش ببینند.

در گزارش کمیته حذف تبعیض نژادی سازمان ملل آمده است: دولت ترکیه باید اقدامات مناسب و درخور توجهی را برای از میان برداشتن نابرابری‌ها که متوجه جامعه کردها است، انجام دهد و به رشد اقتصادی این مردم و رعایت حقوق فرهنگی آنها مبادرت ورزد.

در این گزارش با اشاره به مهاجران سوری و عراقی آمده که دولت ترکیه باید برای حفاظت از این افراد و تحقق حقوق بشر برای آنها اقدامات لازم را انجام دهد. از طرفی وضعیت این آوارگان در کمپ‌ها نامناسب گزارش شده است. آنها اجازه کار ندارند و خشونت علیه این افراد به ویژه زنان و دختران سوری در این کمپ‌ها گزارش شده است. همچنین دسترسی آموزشی برای کودکان سوری خوب نیست.

Author

About Author