نخستین خانواده آوارگان روهینگیایی به میانمار بازگشت

اولین خانواده فراری روهینگیا که به بنگلادیش پناهنده شده بودند از طریق کشور میانمار دوباره به کشورشان باز گردانیده شدند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از رویترز، کشور میانمار به روز (شنبه،۲۶ حمل) نخستین خانواده روهینگیا را که به سبب خشونت های وارده از سوی ارتش میانمار به کشور بنگلادیش متواری شده بودند دوباره به کشور باز گرداند.

این در حالی است  که سازمان های بین المللی بارها در مورد عدم توجه میانمار برای بازگرداندن باشندگان روهینگیا هشدار داده بود.

گفته میشود که از سال ۲۰۱۷ بدینسو اقدامات خشونت آمیز و وحشیانه کشور میانمار  در برابر مسلمانان میانمار سبب شده است نزدیک به ۸۰۰ هزارتن که ۹۰ درصد جمعیت کشور میانمار را تشکیل میداند و درایالت راخین بود وباش داشتند به سوی سرحدات کشور بنگلادیش متواری گردند، که سازمان ملل و سایر کشورها این عمل را نسل کشی عنوان نموده اند.

درهمین حال میانمار اتهامات وارده به این کشور همچو قتل، تجاوز، چور و چپاول وغیره را علیه مسلمان روهینگا رد میکند.

گزارش ها میرساند که بنگادیش و میانمار در ماه جنوری سال ۲۰۱۸ با هم تفاهم نمودند که آورگان روهینگا را در مدت دوسال به میانمار باز گردانند.

این توافق در حالی صورت میگیرد که در حال حاضر ظاهرا دو مرکز موقت  برای بود و باداش آوارگان روهینگا در نزدیکی راخین ایجاد گردیده است و نخستین گروه بازگردانیده شده  به این میانمار یک فامیل پنج نفره میباشد.

درهمین حال اورسولا مولر، معاون دبیر کل سازمان ملل پس از سفر شش روزه به میانمار اظهار داشت: آنچه من از در آنجا دیدم و شنیدم اصلا مکان مناسبی برای بودباش موقت نیست باشنده گان این ایالت حتا به نیاز های اولیه دسترسی ندارد و شرایط بازگشت برای متواری شده ها قابل پذیرش نیست.

روهینگیا یک اقلیت قومی و دینی در کشور میانمار است که  شمار زیاد اعضای این اقلیت مذهبی در ایالت رخین میانمار زندگی می کنند واز چندین دهه بدینسو حکومت میانمار مسلمان های روهینگیا را به عنوان اتباع این کشور به رسمیت نمی شناسد. سال هاست که بودایی های میانمار به تعقیب، آزار و اذیت این اقلیت مذهبی متهم می باشند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *