مولداوی کجاست ؟ چرا باید تجزیه شود ؟

جمهوری مولداوی در جنوب شرقی اروپا واقع شده و سرزمینی محصور در خشکی است که از شمال، جنوب و شرق همسایه اوکراین  و در غرب با رومانی همسایه است. مساحت این کشور ۳۳۸ هزار کیلومتر و جمعیت آن کمتر از ۴ میلیون نفر است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از  ” ال اچ وی ”  پس از کودتای اوت ۱۹۹۱ مولداوی استقلال خود را از اتحاد شوروی اعلام کرد و سپس انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار شد. جمهوری‌های “نیسترا” و “گاگائوز” که خواهان استقلال بودند، غیر قانونی اعلام شدند و درگیری نظامی به جنگ داخلی منجر شد که خسارات زیادی را به این کشور وارد کرد، اما از استقلال طلبی جلوگیری شد. قانون اساسی مولداوی در سال ۱۹۹۴ مورد تصویب قرار گرفت و در مه ۱۹۹۹ با برگزاری رفراندوم اختیارات رئیس جمهور افزایش یافت.

این کشور نیز همانند سایر جمهوری‌های جدا شده از شوروی با رویارویی پارلمان و ریاست جمهوری مواجه شد که هر دو طرف برای مهار بحران کوشیدند. در ژوئیه ۲۰۰۲ اصلاحاتی صورت گرفت که در آن پارلمان توانست اختیارات بیشتری را کسب کند.

در سپتامبر ۲۰۰۶ مقامات منطقه دنی یستر استقلال خود را از مولداوی اعلام کردند و خواستار ملحق شدن به روسیه شدند. پیش از آن نیز مولداوی با اوکراین، گرجستان و جمهوری آذربایجان برای احیای تلاش‌های سازمان غرب گرای گوام برای توسعه سیاسی و اقتصادی گرد هم آمده بودند.

اعمال فشار روسیه به مولداوی از طریق جنبش جدایی طلب نیسترا از همان نخستین سال‌های استقلال طلبی روشن بود. در نوامبر سال ۱۹۹۹ روسیه متعهد شد نیروهای نظامی خود را از مولداوی خارج یازد، ولی آن‌ها تا سال ۲۰۰۵ در این کشور ماندند.

در زمینه اقتصادی، این کشور یکی از فقیرترین جمهوری‌های اتحاد شوروی بود که معیشت آن بر مبنای کشاورزی است. همه انرژی مورد نیاز این کشور از طریق واردات تامین می‌شود و به همین دلیل روابط با مسکو در این زمینه برای آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

پس از استقلال مولداوی روابط آن با رومانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. از یک سو رومانی اولین کشوری بود که مولداوی را به رسمیت شناخت و از سوی دیگر برای یکپارچه شدن با آن نیز اقداماتی انجام داد. با این وجود در رفراندوم سال ۱۹۹۴ بیش از ۹۰ درصد مردم خواستار حفظ استقلال کشورشان بودند.

از پایان دهه ۱۹۹۰ جهت گیری این کشور به سوی اتحادیه اروپا معطوف شد و با گسترش مرزهای ناتو و اتحادیه اروپا به سمت شرق، ضرورت توجه به آن تقویت شد. در عین حال روابط با روسیه نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. این وجود درخواست‌های این کشور برای عضویت در اتحادیه اروپا نشان دهنده نگرش این کشور به سوی غرب و دوری از شرق دارد.

با همه این ها منطقه ترانس دنیستر ابزاری  در دستان روسیه است که در مواقع لزوم این کشور می‌تواند با استفاده از آن به اهداف خود دست پیدا کند. چرا که اغلب جمعیت این منطقه روس بوده و نسبت به الحاق به روسیه نیز بی تمایل نیستند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *