موافقت دو کره برای بازگشایی کائه‌ سونگ

کره شمالی و کره جنوبی درباره بازگشایی منطقه صنعتی مشترک “کائه سونگ”که درپی تنش در شبه جزیره کره تعطیل شده است، به توافق رسیدند.
به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، نمایندگان سئول و پیونگ یانگ، مذاکرات خود را در روستای پانمونجوم  منطقه قدیمی تماس در مرز دو کره، آغاز کردند.
سوه هو، رئیس هیأت کره جنوبی بعد از این مذاکرات به رسانه ها گفت: کره شمالی و جنوبی دهم جولای، به منظور ازسرگیری فعالیت‌ها، جلوگیری از تعلیق عملیات در آینده و نیز عادی ‌سازی منطقه (کائه‌سونگ) به محض آمادگی دو طرف برای انجام آن، در منطقه صنعتی نشستی دیگر برگزار خواهند کرد.
وی افزود: به نظر ما کره شمالی برای حل مسأله کائه سونگ بسیار تمایل داشت و پیونگ یانگ نیز تلاش‌های گسترده‌ای در این زمینه انجام می‌دهد.
این مذاکرات درحالی آغاز شد که سه هفته قبل روند تلاش برای از سرگیری گفت‌وگوها، به علت مسائل تشریفاتی، ناکام ماند، دو طرف همچنین توافق کرده‌اند، دهم جولای ۲۰۱۳، در نشستی دیگر در منطقه صنعتی کائه سونگ، درباره راه‌های جلوگیری از توقف فعالیت و عملیات در این منطقه، بحث و تبادل نظر کنند.
خبرگزاری دولتی کره شمالی (KCNA) گزارش داد: شمال و جنوب (کره شمالی و کره جنوبی) با توجه به آمادگی‌های خود اطمینان‌ سازی می‌کنند که امور تجاری در KIZ از سرگرفته خواهد شد.
مجتمع صنعتی کائه‌سونگ در ۱۲ کیلومتری منطقه حایل غیر نظامی میان دو کره قرار دارد و بیش از صد و بیست کارخانه کره جنوبی را با استخدام شهروندان هر دو کره، در خود جای داده است.
منطقه مشترک مرزی کائه‌سونگ از اپریل ۲۰۱۳ میلادی، با افزایش تنش میان دو کره و اقدام کره شمالی مبنی بر خروج ۵۳ هزار کارگر و کارمند خود در ماه می و جلوگیری از دسترسی به این مرکز صنعتی، بی استفاده مانده است.
کره جنوبی نیز سوم ماه می، آخرین کارکنان این کشور را از منطقه صنعتی کائه‌سونگ خارج کرد، کائه سونگ در سال ۲۰۰۳ میلادی به منظور تقویت روابط این دو کشور همسایه راه‌اندازی شد.
شبه جزیره کره در ماه‌های گذشته صحنه لفاظی‌های نظامی و جنگ‌طلبانه بوده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *