مفتی بزرگ مصر: افراطی‌گری جایی در دین اسلام ندارد

مفتی مصر: خطر داعش برای اسلام بیشتر از دشمنان دین استمفتی بزرگ مصر با ستایش از نقش پاپ، می گوید افراطی‌گری در دین اسلام جای نداشته و مراجع معتبر دینی با این پدیده در جنگ است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مفتی مصر در گفت‌وگو با آژانس خبری کلیسای کاتولیک از نقش پاپ فرانسیس تقدیر کرد و او را “چهره‌ای تاریخی” عنوان کرد.

به گفته شوقی علام، پاپ فرانسیس به ویژه در گفت‌وگوی مذاهب نقش مثبتی ایفا می‌کند و علاقه زیادی به ارتباط با جهان اسلام دارد.

مفتی مصر در پاسخ به این پرسش که آیا اسلام، مانند مسیحیت، به نوعی جنبش اصلاحی نیاز دارد، گفت: مسلمانان ملزم هستند که بنیادها و اصول دین خود را حفظ کنند.

شوقی علام توضیح داد: «باورهای مسلمانان گذشته باید با نیازها و شرایط دوران ما منطبق شود، اما این اصل مهم تنها باید به دست مراجع معتبر اسلامی صورت بگیرد و نه افراد بی‌صلاحیتی که خود را مصلح دین می‌دانند. تنها از این راه است که می‌توانیم ایمان خود را به آنچه خدا فرموده حفظ کنیم.»

مفتی مصر که پیش از این تروریسم را در تضاد با آموزه‌های اسلام دانسته می‌گوید: تنها وقتی می‌توانیم بر تروریسم فائق شویم که همه ما در سراسر جهان با جدیت و قاطعیت با بلاهت تروریسم مبارزه کنیم.

او از رسانه‌های جمعی می‌خواهد که تصویر عاملان انتحاری را منتشر نکنند، زیرا به این نحو تنها برای آنها تبلیغ می‌شود.

او تصریح کرد که مراجع معتبر اسلامی با دقت جریان‌های رادیکال و افراطی را زیر نظر دارند و می‌کوشند از فعال شدن آنها در جهت تروریسم جلوگیری کنند. او تصریح می‌کند که “ما با عقاید افراطی در نوعی جنگ فکری به سر می‌بریم.”

مفتی افزود: دین به ما حکم می‌کند که با تمام مردم، صرف نظر از دین و اعتقادات آنها، رفتار نیکو داشته باشیم.

Author

About Author