معاون وزیر خارجه ایران: توافق بد را دنبال نخواهیم کرد

معاون وزیرخارجه ایران در سخنانی گفت: هیچ وقت در طول مذاکرات گذشته این مقدار جلو نرفته بودیم، این مرحله ورود به نگارش متن است.

11696678_921417434586044_108273943_nمعاون وزیرخارجه ایران در سخنانی گفت: هیچ وقت در طول مذاکرات گذشته این مقدار جلو نرفته بودیم، این مرحله ورود به نگارش متن است.

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و مذاکره کننده ارشد ایرانی در مذاکرات هسته ۱+۵ در گفت و گوی زنده با برنامه نگاه یک شبکه یک تلوزیون ایران با بیان اینکه فضای مذاکرات بسیار جدی و بحث ها به صورت فشرده در حال انجام است، گفت: دیدگاههایی بین دوطرف وجود دارد و امکان توافق در مورد آنها وجود دارد. البته برخی مسائل وجود دارد که کماکان در حال انجام آنها هستیم .

وی در ادامه افزود: توافق باتایید شورای امنیت شکل رسمی پیدا خواهد کرد ضمن آنکه در یک اقدام همزمان در روز توافق تمامی تحریم های اقتصادی و مالی اتحادیه اروپا، آمریکا و شورای امنیت یکجا لغو و اقدامات ما نیز در عمل به تعهدات انجام می گیرد.

عراقچی با تاکید بر اینکه اسیر زمان برای رسیدن به توافق نیستیم، گفت: اجازه نمی دهیم زمان برای ما تصمیم بگیرد و در صورتی که به اصول و چارچوب مورد دلخواه خود دست یابیم توافق شدنی است و در غیر اینصورت توافق بد را دنبال نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در مذاکرات یک مشکل فنی خاص وجود دارد، در توضیح این مشکل گفت : از نظر فنی اجرایی شدن امور مربوط به ما ۲ یا ۳ ماه طول خواهد کشید اما اجرایی کردن تعهدات طرف مقابل به یک دستور نیاز دارد که هم زمان کردن این دو امور اجرایی حائز اهمیت است .

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ادامه داد: البته هر دو طرف به دنبال آن خواهند بود تا اقدامات خود را در زمانی انجام دهند که طرف مقابل به تعهدات خود عمل کرده باشد که رسیدن به این مرحله سخت و دشوار است.

عراقچی یکی از موضوعات هسته ای را تحقیق و توسعه در زمینه هسته ای اعلام کرد و افزود: بر اساس بندهای توافق شده تحقیق و توسعه بر روی ماشین های پیشرفته از جمله ir8 ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مقید به حصول توافق در فرصت و مهلت زمانی مقرر هستیم، تاکید کرد: طولانی شدن و یا تمدید مدت به نفع مذاکرات نیست. در نتیجه مقید به زمان هستیم، اما اسیر زمان نیستیم. و هدف نهایی ما توافق خوب است.

عراقچی در ادامه افزود: مهلت زمانی ما ۳۰ ژوئن (۹ تیر) بود و هنوز بحثها ادامه داشت ولی نتوانستیم در آن فاصله بحث ها را به نتیجه برسانیم و بر این اساس مذاکرات برای هفت روز تمدید شد که البته هر چه به مدت مذاکره نزدیکتر می شویم مباحث جدی تر می شود.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه برخی ها راه حل ها پیدا شد و البته برای برخی نیز هنوز راه حلی نیافته اند، گفت: به دنبال رسیدن به توافق جامع در یک مرحله هستیم.

Author

About Author