مانور سیاسی ایران در خاورمیانه پس از انتخابات پارلمانی این کشور

thumbs_b_c_050bfcc879eafe6882fbae32ba0aa03bروزهای گذشته تهران شاهد سفرهای دیپلماتیک حائز اهمیتی بود. احمد داوود اوغلو در گفتگو با دولتمردان ایرانی بر توافق طرفین برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه تأکید کرد. در حالی که گروهی از ناظران اظهارات داوود اوغلو را چرخشی ۱۸۰ درجه ای نسبت به اظهارات پیشین وی درباره ی بحران سوریه عنوان کرده اند، برخی دیگر آن را نتیجه ی اوضاع داخلی ایران به شمار می آورند.

دهمین انتخابات پارلمانی و پنجمین انتخابات مجلس خبرگان رهبری که وظیفه ی انتخاب و نظارت بر رهبری این کشور را دارد در اواخر فبروری سال جاری برگزار شد. تحلیلگران مشارکت ۳۲ میلیون نفری مردم ایران در این انتخابات را نمایش عضلات سیاسی تهران در منطقه دانستند. رسانه های وابسته به عربستان سعودی و امیرنشین های تابع آن همزمان با برگزاری انتخابات اخیر حملات رسانه ای سنگینی را متوجه ایران ساختند.

از سویی دیگر و علیرغم تلاش های فراوان اپوزسیون مسلح ایران که در دهه های گذشته با دست بردن به ترور غیرنظامیان از صحنه ی اجتماعی ایران طرد گردید فراخوان های مبنی بر بایکوت انتخابات مجلس شورای اسلامی، با مشارکت ۶۲ درصدی واجدان شرایط مواجه گردید. مارک تونر در اظهاراتی به مشارکت پر شور مردم ایران در این انتخابات اقرار کرده بود.

عربستان سعودی به عنوان بیگانه ترین کشور منطقه با مفهوم انتخابات در گزارش های خبری رسانه های خود سعی در زیر سؤال بردن انتخابات داشت. رژیم قرون وسطایی آل‌سعود با نادیده گرفتن حضور اقلیت‌ها و قومیت‌های ایرانی در انتخابات، ادعا کرد برخی طیف‌ها و قشرهای جامعه ایران به ویژه اهل سنت به حاشیه رفته‌اند.

تأکید تمامی احزاب و نیروهای سیاسی در ایران از جمله فراکسیون نمایندگان سنی مذهب پارلمان ایران شامل ۲۱ نماینده از میان ۲۹۰ کرسی مجلس بر سلامت انتخابات و اصرار بر فضای دوستی و همکاری پس از مشخص شدن نتایج آن، جنجال آفرینی رسانه های عربی و غربی درباره ی انتخابات ماه فبروری ایران را در خود محو نمود.

Author

About Author