فابریکه‌ی بزرگ «دانه‌ی ملی» در کابل به تولید آغاز کرد

بزرگ‌ترین فابریکه‌ی تولید خوراکه‌ی مرغ که از سوی برنامه‌ی رشد زراعت و انکشاف دهات یا «کارد-افِ» وزارت زراعت، آبیاری و مالداری ساخته شده است، به تولید آغاز کرد.

فابریکه‌ی دانه‌ی ملی، بزرگ‌ترین فابریکه‌ی تولید خوراکه‌ی مرغ در ولسوالی پغمان ولایت کابل ایجاد و از چهارم ماه جدی ۱۳۹۶ بدین‌سو به تولید خوراکه‌ی مرغ آغاز کرده است.

این فابریکه با هزینه مشترک بیش از ۷۶ میلیون افغانی از کمک‌های مالی و تخنیکی برنامه کارد-اف و سرمایه‌گذاری سکتور خصوصی ساخته شده است و می‌تواند در یک ساعت، ده متریک تُن خوراکه‌ی مختلف را برای مرغ‌های گوشتی، نسلی و تخمی، بودنه و گاوهای شیری تولید و به فارم‌داران عرضه کند.

در همین حال نعمت‌الله سهاک رییس فابریکه‌ی دانه‌ی ملی، می‌گوید که این فابریکه در حال حاضر هشت ساعت در روز فعالیت دارد و تا کنون برای بیش از ۲۰ فارم مرغداری در ولایت‌های خوست، قندهار، بامیان و کابل خوراکه‌ی مرغ را عرضه کرده است که نتیجه‌ی قناعت‌بخشی را در پی داشته است.

مسوولان این فابریکه در نظر دارند تا در آینده‌ی نزدیک فارم‌داران را فرا بخوانند تا از این فابریکه دیدن کنند و روی چگونه‌گی عرضه‌ی خوراکه مرغ با کیفیت بهتر و نرخ مناسب‌تر به فارم‌های مرغداری در ولایت‌های مختلف کشور بحث و تبادل نظر داشته باشند.

آقای سهاک رییس این فابریکه می‌گوید: «فابریکه‌ی دانه‌ی ملی هر بوجی ۵۰ کیلویی خوراکه مرغ را ۲۵۰ افغانی ارزان‌تر از خوراکه‌های وارداتی به فارم‌داران عرضه می‌دارد.»

پس از احداث فابریکه‌های تولید خوراکه مرغ در ولایت‌های ننگرهار و بلخ، این سومین فابریکه‌ای است که برنامه «کارد-اف» با تشویق و جذب سرمایه‌گذاری سکتور خصوصی، در ولایت کابل ایجاد کرده است.

این فابریکه، با ظرفیت تولید سالانه بیش از ۴۳ هزار متریک تُن خوراکه‌ی مرغ، بزرگ‌ترین فابریکه‌ی تولید خوراکه‌ی مرغ در سطح کابل است.

فابریکه‌ی یادشده مجهز با سیستم کامپیوتری و ذخیره‌خانه بزرگ برای مواد خام و پخته است و می‌تواند انواع مختلف دانه‌ی مرغ را تولید کند.

از آن جایی که دانه‌ی مرغ نخستین عنصر برای خودکفایی سکتور مرغداری به شمار می‌آید، سه فابریکه‌ای را که برنامه‌ی رشد زراعت و انکشاف دهات در ولایت‌های یاد شده احداث کرده است، با ظرفیت مجموعی تولید سالانه ۱۲۹ هزار و ۶۰۰ متریک تُن خوراکه‌ی مرغ بخش قابل ملاحظه‌ای از تقاضای بازار افغانستان را پاسخ می‌دهد و نقش حیاتی در کاهش وابسته‌گی فارم‌داران کشور به دانه‌ی وارداتی دارد. این فابریکه هم‌چنان در تقویت زنجیره‌ی ارزشی مرغداری، نقش برازنده‌ای ایفا می‌کند.

دانه‌ی مرغ از جمله موارد مهم برای زنجیره‌ی ارزشی مرغداری است. هم‌چنان فابریکه‌ی تولید دانه‌ی مرغ، یکی از اجزای حیاتی و نقطه‌ی آغاز این زنجیره‌ی ارزشی دانسته می‌شود که به وزارت زراعت، در این زمینه، گام‌های زیادی به سوی پیش‌رفت برداشته است.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *