طرح جدید اتحادیه اروپا در باره پناهجویان

494882_396بر اساس طرح جدید اتحادیه اروپا درباره اصلاح مقررات مربوط به پناهجویان در صورتی که کشورهای اروپایی از میزبانی پناهجویان خودداری کنند جریمه نقدی می شوند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، اتحادیه اروپا اعلام کرده است که براساس طرح جدید کشورهای اروپایی که از سهیم شدن در فشار ناشی از بحران مهاجرت خودداری کنند، ممکن است با جریمه مالی حدود ۲۵۰ هزار پوند برای هر پناهجو مواجه شوند.

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمزنوشت: طرح جریمه مالی با اهداف تنبیهی یکی از بخش های جنجال برانگیز اصلاح مقررات دوبلین در رابطه با پناهندگان است که کمیسیون اروپا پیشنهاد آن را داده و قرار است روز چهارشنبه اعلام شود.

این طرح یکی از مهمترین تلاش های هماهنگ اتحادیه اروپا برای نجات سازوکار پناهندگی است که پارسال زیر فشار هجوم میلیونی پناهجویان به اروپا تضعیف شد و اصول منطقه شنگن را که سفر بدون روادید را امکان پذیر می کند، به خطر انداخت.

در هفته های گذشته، هجوم پناهجویان به یونان در نتیجه تدابیر کنترلی شدیدتر در مرزهای کشورهای غرب بالکان و توافق اتحادیه اروپا با ترکیه برای بازگرداندن پناهجویان از جزایر یونانی کاهش یافته است اما اتحادیه اروپا همچنان درباره تقویت مقررات پناهجویی از لحاظ سیاسی دچار اختلاف نظر است.

طرح اصلاحات کمیسیون اروپا ضمن تایید این محدودیت های سیاسی، کاهش تدریجی مسوولیت کشورهای مرزی همچون یونان را در بحران های آتی هدف قرار می دهد که این طرح در مرحله نخست از طریق سهیم شدن همه کشورهای اروپایی بصورت خودکار در فشار ناشی از هجوم ناگهانی پناهجویان به یک کشور خاص اعمال خواهد شد.

این طرح شامل بندی است که به کشورهایی که نگران مهاجرت هستند اجازه می دهد در صورت خودداری از انجام مسوولیت خود در اسکان دوباره پناهجویان برای یک دوره موقت، جریمه بپردازند.

همچنین پیش بینی شده است که کشورهای شرق اروپا همچون لهستان و مجارستان ممکن است از طرح های جایگزین در پذیرش سهم خود در بحران پناهجویان استقبال کنند اما احتمالا با مبلغ جریمه های بالای پیشنهاد شده موافق نخواهند بود.

بر اساس پیشنهاد کمیسیون اروپا، لهستان باید بخاطر خودداری از سهم تعیین شده اش در اسکان شش هزار و ۲۰۰ نفر از پناهجویان ثبت نام شده در ایتالیا و یونان، حدود ۱.۵ میلیارد یورو پرداخت کند.

پیشنهاد کمیسیون اروپا بر پایه طرح اضطراری اتحادیه اروپا برای اسکان دوباره ۱۶۰ هزار پناهجو است که از زمان توافق به دست آمده در سال گذشته، فقط یک درصد از عملیات توزیع پناهجویان انجام شده است.

آلمان، ایتالیا و یونان تاکنون طرح های اصلاحات تحقق نیافتنی را درباره مقررات دوبلین ارائه داده اند که شامل امکان اخراج پناهجویان از کشورهای شمالی اتحادیه اروپا همچون انگلیس یا فنلاند به بنادر اولین کشوری است که برای نخستن بار وارد آن شده اند.

در پیشنهاد کمیسیون اروپا، مسوولیت نخستین کشور که در مقررات دوبلین نیز قید شده است، مورد حمایت قرار می گیرد. این طرح مورد حمایت لندن، پاریس و برخی دیگر از کشورهایی قرار گرفته که جزو کشورهای مرزی نیستند زیرا امکان اخراج پناهجویان را برای آنها فراهم می آورد.

Author

About Author