طرح امنیتی انتخابات به کمیسیون مستقل انتخابات فرستاده شد

مسوولین در وزارت امور داخله کشور میگوید که برنامه‌ای تدوین شده‌ای تامین انتخابات ریاست جمهوری ۹۳ به کمیسیون مستقل انتخابات ارسال شده است.

صدیق صدیقی امروز (۷ اسد) در نشست خبری مشترک با سخنگویان آیساف و ناتو در کابل از تدوین برنامه امنیتی انتخابات ریاست جمهوری که در حمل سال ۱۳۹۳ برگزار خواهد شد، خبر داده گفت:  وزارت داخله توانایی تامین امنیت در تمام مراکز رای‌گیری را دارد و از تأمین فرایند این پروسه نیز به مردم و کمیسیون مستقل انتخابات اطمینان داد.

پیش از این نگرانی‌هایی در مورد تامین امنیت انتخابات آینده مطرح شده است، اما صدیق صدیقی در نشست مشترک خبری با سخنگویان نیروهای ناتو به این نگرانی‌ها پاسخ گفت.

صدیقی با اشاره این موضوع اظهار داشت: “پلان تدابیر امنیتی انتخابات سال آینده را به کمیسیون ارسال کردیم و برای شان اطمینان دادیم که در ۶۸۴۵ مرکزی که این ها خواسته بودند تا ما برای شان پلان امنیتی را تدوین کنیم، با تمام جزییات به خدمت شان ارایه شده است.”

به گفته‏ی صدیقی، تاکنون بیش از ۹۸ درصد مواد ثبت نام رأی دهندگان برای توزیع کارت رأی دهی در سراسر کشور توزیع شده این برنامه در نقاط باقی مانده نیز موفقانه ارسال خواهد شد. صدیقی افزود که مواد ثبت نام از ۴۴۱ مرکزی که توسط کمیسیون مشخص گردیده به ۴۲۵ مرکز، بدون کدام مشکل و نگرانی انتقال یافته است.

در این نشست خبری، الکساندر تایلور، سخنگوی ملکی ناتو با ابراز خرسندی از پیشرفت خوب برنامه انتخابات ریاست جمهوری از تصویب قوانین مرتبط با انتخابات (قانون انتخابات و قانون تشکیل صلاحیت‏های کمیسیون مستقل انتخابات) استقبال نمود. وی از همکاری آیساف با نیروهای افغانستان در تأمین امنیت انتخابات خبر داده تصریح کرد: ” اگر از نظامیان ناتو خواسته شود که در تامین امنیت انتخابات و مراحل پیش از آن با نیروهای داخلی همکاری کنند، نیروهای بین‌المللی متعهد به همکاری هستند.

ابراز اطمینان وزارت داخله از تأمین امنیت انتخابات در حالی اعلام می‏گردد که تاکنون کمیسیون مستقل انتخابات بارها از عدم امنیت در برخی از ولسوالی‏ها شکایت نموده و آن را مانعی فراروی توزیع کارت رأی دهی دانسته است.

سخنگوی وزارت داخله در مورد تامین امینت مناطقی که هنوز هم تحت کنترل طالبان است، تایید کرد که مناطقی در نورستان، غزنی و هلمند است که دولت در آن جا حضور فعالی ندارد، اما ابراز امیدواری کرد که نیروهای امنیتی تا ۱۰ ماه آینده این مناطق را از کنترل طالبان خارج کند و نیروهای امنیتی بتوانند زمینه برگزاری انتخابات را فراهم کنند.

صدیقی در خصوص برگشت نیروهای بریتانیایی در ولسوالی سنگین ولایت هلمند نیز گفت که این نیروها نقش حمایوی دارد و نقش اصلی به عهده‌ای نیروهای افغان است.

پیش از این نیز مقام های وزارت دفاع بریتانیا، اعلام کرده بودند  که حدود هشتاد سرباز بریتانیایی به درخواست وزارت دفاع افغانستان، در عملیات علیه طالبان در ولسوالی سنگین هلمند شرکت کرده اند.

به گفته آنان، نقش سربازان بریتانیایی در این جنگ، فراهم کردن چتر کمکی در عملیاتی به رهبری نیروهای اردوی ملی افغانستان است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *