شورای ولایتی تهران خواهان سهولت در صدور اقامت برای شهروندان افغانستان شد

یک عضو شورای ولایتی (شورای شهر) تهران خواهان سهولت در صدور اقامت برای شهروندان افغانستان شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ناهید خدا کرمی، گفته است که اصلاح و بازنگری در قانون مهاجرت و آسان‌ سازی روند صدور اقامت اتباع خارجی بویژه شهروندان افغانستان که سال‌ها است در تهران زندگی می ‌کنند یا در ایران به دنیا آمدند، ضروری است.

وی اظهارداشت که حدود ۵۵۰ هزار پناهنده افغانستانی در تهران زندگی می ‌کنند که از این تعداد در مجموع بیش از ۹۶ هزار نفر که حدود ۲۴ هزار خانواده می ‌شوند در مناطق مختلف شهر تهران ساکن هستند.

بانو خدا کرمی خاطرنشان ساخت که مقصد اغلب مهاجران افغانستان، ایران است و این افراد در حقیقت ایرانیانی هستند که مرزهای قراردادی، آنها را از سرزمین آبا و اجدادی خود جدا کرده و حال آرامش و امنیت را در اینجا جستجو می‌ کنند، پس شرایط آن را دارند که بخشی از جمعیت کشور (ایران) محسوب شوند و زمینه زندگی، کار و اقامت محترمانه در ایران برایشان فراهم شود.

به عقیده این عضو شورای ولایتی تهران، اغلب این فارسی زبانان عزیز (شهروندان افغانستان) در تهران در شرایط سختی به کار مشغولند؛ اما از چرخه بانکی، اقتصادی، مالیاتی و حتی اجتماعی فرهنگی ایران خارج هستند؛ چرخه حقوق و دستمزد آنان در سیستم بانکی کشور غائب است و از طرفی علیرغم دریافت خدمات شهری در نظام پرداخت عوارض جایی ندارند.

به گفته وی گرچه مهاجران افغانستانی می توانند به مکتب بروند؛ اما یک کارگر افغانستانی که بیش از ۳۰ سال است در ایران زندگی می ‌کند هنوز نمی ‌تواند حساب بانکی داشته باشد، خانه بخرد، لایسنس داشته باشد و از بسیاری امکانات اولیه همچون خرید یک سیم کارت نیز محروم است.

خداکرمی ادامه داد که این افراد علاوه بر اینکه بر ارتقا کمی جمعیت تاثیر دارند، از نظر حقوق و اخلاقی نیز شایسته یک کشور مسلمان است پناهجویانش تحت شرایطی بتوانند اقامت و تابعیت سرزمینی را که برای زندگی برگزیدند، به دست آورند.

وی تصریح کرد که بر اساس قوانین دیگر کشورها، شاخص‌ هایی وجود دارد که طبق آن، پس از ۵ یا ۱۰ سال تابعیت آن کشور به پناهجویان داده می شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *