سلیم الجبوری رئیس‌پارلمان عراق ممنوع‌الخروج‌شد

1435621_339سعد الحدیثی، سخنگوی دولت عراق با بیان اینکه ممنوع الخروج بودن رئیس پارلمان تا زمان صدور حکم قضایی لازم‌الاجرا است، گفت: دولت نمی‌تواند متحمل تبعات مفاسد احتمالی در مهم‌ترین نهاد امنیتی این کشور شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آقای الحدیثی در بغداد اظهار گفت که دستور ممنوع السفر شدن سلیم الجبوری، رئیس و شماری از نمایندگان پارلمان عراق پس از متهم شدن آنان به فساد در جلسه پرسش و پاسخ از وزیر دفاع این کشور اقدامی احتیاطی است.

وی افزود: نخست وزیر عراق در راستای تسهیل وظیفه سازمان شفافیت در پیگیری اتهامات وارده علیه برخی شخصیت‌های پارلمانی عراق اقدام به صدور دستور ممنوع الخروجی موقت آنها گرفت.

الحدیثی گفت: فرمان نخست وزیر از لحظه صدور آن تا زمان صدور حکم دستگاه قضایی عراق که حرف آخر در این قضیه را می‌زند لازم الاجراست.

سخنگوی دفتر نخست وزیری عراق تاکید کرد: ممنوع الخروج شدن متهمان مانع وارد شدن زیان احتمالی بزرگ‌تری خواهد شد که بر اوضاع این کشور بازتاب منفی خواهد گذاشت.

الحدیثی اتهامات وارد بر رئیس و شماری دیگر از نمایندگان پارلمان را نگران کننده خواند و گفت: مفاسدی که از آن سخن گفته شده در خصوص مهم‌ترین نهاد امنیتی در عراق و در شرایط دشوار امنیتی است.

سخنگوی دفتر نخست وزیری عراق تصریح کرد: پیگیری جزئیات این قضیه به کمیته تحقیق سپرده شده که از لحاظ قانونی طرف مسئول در پیگیری چنین مسائلی است.

پس از این که خالد العُبیدی، وزیر دفاع عراق در جلسه استیضاح خود در پارلمان، سلیم الجبوری، رئیس نهاد قانون‌گذاری را به فساد در قراردادهای نظامی متهم کرد، نخست وزیر عراق مجبور شد تا اطلاع ثانوی وی را ممنوع الخروج کند.

خالد العبیدی روز دوشنبه در جلسه پرسش و پاسخ (استیضاح)، به طور مستقیم رئیس پارلمان عراق و شماری از نمایندگان از جمله«عالیه نصیف» و «حنان الفتلاوی» و «محمد الکربولی» را به فساد مالی متهم کرد.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق روز سه‌شنبه در حکمی سلیم الجبوری، را پس از اظهارات خالد العُبَیدی مبنی بر نقش داشتن الجبوری در انعقاد قراردادهای تسلیحاتی غیرقانونی تا اطلاع ثانوی ممنوع الخروج کرد.

این در حالی است که ابتسام الهلالی، عضو کمیسیون حقوقی پارلمان عراق، نیز اعلام کرد که قانون به سلیم الجبوری، رئیس پارلمان تا زمانی که از اتهامات وارده تبرئه نشود، اجازه نمی‌دهد، جلسات پارلمان را مدیریت کند.

مقابله با فساد و مبارزه با گروه تروریستی داعش، دو چالش جدی در عراق است و هر گونه سهل انگاری در این زمینه، به ضرر مردم عراق خواهد بود.

Author

About Author