زلمی خلیل‌زاد، اعترافات سران آل سعود را در خصوص حمایت از تروریسم فاش کرد

سفیر اسبق آمریکا در افغانستان و عراق با انتشار مقاله ای، اعترافات سران آل سعود در خصوص حمایت آنان از تروریسم در مصر، افغانستان، سوریه و عراق را برملا کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه “زلمی خلیل‌زاد” این مطلب را در مجله پولتیکو آمریکا به نقل از یک مسئول سعودی منتشر کرد که نامش را در این مقاله نبرده است.

پایگاه اینترنتی ایلاف به نقل از خلیل‌زاد گزارش کرد: این مسئول نسبت به حمایت ریاض از سازمان های تروریستی در اوایل دهه ۶۰ قرن بیستم برای مقابله با ناصریسم (خط مشی جمال عبدالناصر رییس جمهور اسبق مصر) اعتراف کرد که به جنگ دو کشور در یمن منجر شد.

همچنین همکاری با آمریکا برای مقابله با شوروی سابق در افغانستان در دهه ۸۰ قرن گذشته و حمایت از گروه های ضد شیعه مانند القاعده، داعش و النصره پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به ویژه پس از سرنگونی صدام حسین دیکتاتور عراق، جزو این خط مشی بوده است.

خلیل‌زاد به نقل از سعودی ها نوشت که این تروریسم و افراط گرایی اکنون تهدیدی برای عربستان و غرب شده و به همین دلیل سران سعودی برای رفع این تهدید، طرح گسترده ای را برای اصلاحات اقتصادی و کاهش نفوذ ایدئولوژی وهابیت در ساختار حکومت و افزایش نفوذ لائیسم طراحی و اجرا کرده اند.

وی به نقل از یک مسئول ارشد سعودی نوشت که وهابیت مانع مدرنیزه شدن عربستان است به همین دلیل عربستان پس از افشای ارتباط نظام قبیله ای و نهادهای وهابی دینی اش با تروریسم تلاش گسترده ای را به منظور بهبود وجهه اش در غرب آغاز کرده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *