روسیه تصمیم گرفته است که گاز را به اروپا قطع کند

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سفر به ترکیه اعلام کرد کشورش پروژه احداث خط لوله انتقال نفت از طریق دریاى سیاه به اروپاى شرقى و مرکز اروپا (موسوم به خط لوله جنوب) را متوقف خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سفر به ترکیه اعلام کرد کشورش پروژه احداث خط لوله انتقال نفت از طریق دریاى سیاه به اروپاى شرقى و مرکز اروپا (موسوم به خط لوله جنوب) را متوقف خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وى با اشاره به مخالفت اتحادیه اروپا با احداث این خط لوله گفت، در شرایط کنونى روسیه نمى‏تواند این پروژه را به پیش ببرد و تا زمانى که بلغارستان اجازه ندهد که این خط لوله از خاک آن کشور عبور نماید، احداث خط لوله در بستر دریاى سیاه و رساندن آن به سواحل بلغارستان اقدامى عبث و بیهوده است.

وى افزود: متأسفانه مواضع اخیر اتحادیه اروپا در قبال این پروژه غیرسازنده بوده و اگر اروپائیها نخواهند که این خط لوله احداث شود، ما کارى نمى‏توانیم انجام دهیم.

ولادیمیر پوتین بهاى این تصمیم براى اتحادیه اروپا را گران توصیف کرد و گفت کنسرسیوم شرکت‏هاى فرانسوى، آلمانى و ایتالیایى تاکنون میلیون‏ها دالر براى این پروژه هزینه کرده‏اند و بلغارستان که مى‏توانست سالانه ۴۰۰ میلیون دالر عاید از ترانزیت گاز از طریق خط لوله جنوب داشته باشد از این درآمد محروم خواهد شد.

وى با اشاره به فشارهاى کمیسیون اروپا به بلغارستان براى لغو اجراى این پروژه در خاک خود گفت حال که بلغارستان نمى‏تواند به‏ مثابه یک کشور مستقل تصمیم بگیرد، لااقل اجازه دهید بابت لغو این پروژه از کمیسیون اروپا غرامت دریافت نماید.

وى در ادامه انتقادهاى خود از تصمیم اتحادیه اروپا براى کارشکنى در احداث خط لوله جنوب گفت احداث این خط انتقال گاز مى‏توانست قیمت تمام‏شده گاز براى مصرف‏کننده اروپایى را کاهش دهد، همان‏طور که با احداث خط لوله شمال در بستر دریاى بالتیک، در حال حاضر آلمانی ها از ارزان‏ترین گاز در اروپا بهره‏مند مى‏شوند.

رئیس جمهور روسیه همزمان با اعلام لغو اجراى پروژه خط لوله جنوب، در مصاحبه مطبوعاتى مشترک با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از توافق روسیه و ترکیه براى احداث یک خط لوله جدید خبر داد و اعلام کرد با احداث خط لوله جدید انتقال گاز از روسیه به ترکیه (در بستر دریاى سیاه) حجم کنونى انتقال گاز به آن کشور افزایش خواهد یافت و ترکیه ضمن افزایش میزان واردات گاز خود از روسیه، از تخفیف ۶درصدى قیمت گاز برخوردار خواهد شد.

در بیانیه صادره توسط گاز پروم روسیه در خصوص پروژه خط لوله جدید آمده است که ظرفیت انتقال گاز در این طرح سالانه ۶۳ میلیارد مترمکعب بوده و با احداث محل ذخیره گاز در مرز ترکیه و یونان، هر سال ۵۰ میلیارد مترمکعب از گاز روسیه (براى انتقال به اروپا) در آن‏جا ذخیره خواهد شد.

آلکسى میلر رئیس گازپروم روسیه که همراه ولادیمیر پوتین به ترکیه رفته است یادداشت تفاهم احداث خط لوله جدید را با بوتاس ترکیه به امضاء رساند، با این حال وزیر انرژى روسیه به خبرنگاران گفت قرار است وزراى انرژى دو کشور، هم‏چنین شرکت‏هاى طرف قرارداد در روسیه و ترکیه، در خصوص مکانیزم‏هاى مالى و چارچوب اجراى این قرارداد و نیز جزئیات مربوط به آن در آینده مذاکره نمایند.

خط لوله جنوب قرار بود با هزینه‏اى بالغ بر ۵۰ میلیارد دالر، گاز روسیه را تا سال ۲۰۱۸ از مسیرى غیر از اوکراین یعنى از طریق دریاى سیاه، بلغارستان، صربستان، مجارستان، اسلوونى، ایتالیا و اتریش به اروپا صادر نماید، اما یک ماه پس از ماه مارچ ۲۰۱۴ رهبران کشورهاى عضو اتحادیه اروپا و اعلام تصمیم آن‏ها مبنى بر کاهش وابستگى شدید اروپا به گاز وارداتى، همزمان با افزایش اختلافات اتحادیه اروپا و روسیه بر سر اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، خوزه مانوئل با روسو رئیس پیشین کمیسیون اروپا در دیدار با مقامات بلغارستان، آن‏ها را از تصمیم کمیسیون براى تعلیق اجراى پروژه خط لوله جنوب مطلع ساخت و به آن‏ها نسبت به هر اقدامى برخلاف این تصمیم هشدار داد.

از آن زمان تاکنون مقامات روسیه و گاز پروم همواره بر اجراى این پروژه تأکید داشته و تلاش مى‏کردند در مذاکره با کشورهاى واقع در مسیر خط لوله جنوب، آن‏ها را براى انجام این پروژه و اعلام مخالفت با تصمیم کمیسیون اروپا ترغیب نمایند. اگرچه برخى تحلیل‏گران تصمیم ولادیمیر پوتین براى لغو اجراى این پروژه را براى این کشورها، به‏ویژه بلغارستان غیرمنتظره خوانده، اما یکى از مسؤولین حزب سوسیالیست بلغارستان (حزب مخالف) گفته است روسها بارها از مقامات بلغارى خواسته بودند مواضع خود در مخالفت با تصمیم اتحادیه اروپا را به‏ صورت علنى اعلام نمایند و اینک با پایان مهلت مقرر از سوى روسها، یعنى آخر ماه نوامبر و اعلام لغو اجراى این پروژه از سوى ولادیمیر پوتین، بزرگ‏ترین بازنده این تصمیم، بلغارستان خواهد بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *