روزنامه یدیعوت اسرائیل:حادثه منا پایه های حکومت آل سعود را به لرزه در می آورد

حادثه روز۲۴ سپتامبر سال ۲۰۱۵ منجر به کشته شدن حداقل۷۶۹ و بنابر گزارش های رسمی وزارت حج عربستان سعودی ۶۹۴ تن از حاجیان  شد. درحالیکه بنابر گزارش رسمی خبرگزاری اسوشییتد پرس تعداد کشته شدگان به بیش از ۲۱۲۱ نفر رسیده بود و بر اساس همین گزارش بعد از حادثه حج سال ۱۹۹۰ که منجر به شهید شدن ۱۴۲۶ حاجی شد، بزرگترین حادثه حج به شمار می آید. شایان ذکر است که این حادثه تنها دو هفته بعد از مصیبت سقوط جرثقیل بر سر حجاج بی گناه که باعث شهید شدن ۱۱۱ نفر از حجاج بی گناه شد، انجام گرفت.

در یک مقاله جدید که توسط روزنامه یدیعوت احرونوت اسرائیل منتشر شده است آمده است:

پیش بینی می شود حدود نیم میلیون حاجی در مراسم حج امسال حاضر شوند و این درحالی ست که حدود ۲۳۰۰ نفر در فاجعه سال گذشته منا کشته شدند.

امسال شاهد آن هستیم که عربستان سعودی بیش از هر زمان دیگری امنیت حجاج را مورد توجه قرار داده و با مشارکت یک شرکت باتجربه اسرائیلی، امنیت حداکثری برای حجاج بیت الله الحرام به ارمغان آورده است.

دولت سعودی بیش از پیش خوف تکرار حادثه ای شبیه به فاجعه منا را داشته و اعتراضات ایران و فشارهای بین المللی و همچنین متهم کردن حکام آل سعود به قتل عمدی حجاج، عرصه را بر دولت عربستان تنگ تر کرده است. البته سعودی ها هم بیکار ننشسته و ایرانیان را به مجوسیان (زرتشتی های آتش پرست) و نامسلمان بودن متهم کردند.

دولت عربستان سعودی به منظور دوری از هرگونه اتهامات بین المللی، امسال در یک اقدام غیرمنتظره تمام حاجیان را به استفاده از دستبندهای الکترونیکی جهت جلوگیری از هرگونه حادثه احتمالی مجهز کرده است.

رهبر ایران، سید علی خامنه ای در یک اقدام کاملا اعتراض آمیز، طراحی دستبندهای الکترونیکی توسط مقامات عربستان سعودی را به عنوان یک امر غیرقابل قبول توصیف کرده و تصریح کرد: “ما به هیچ وجه دستبندهای الکترونیکی طراحی شده توسط یک شرکت اسرائیلی را قبول نداشته و تاکید می کنیم هنوز مستنداتی مبنی بر عمدی بودن فاجعه منا وجود دارد.”

رهبر ایران همچنین تاکید کرد: عربستان سعودی با همکاری دستگاه های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و آمریکا به پیگرد سایر حجاج پرداخته است.

همچنین رهبر ایران خواستار اعطای مدیریت مراسم حج به سایر کشورهای اسلامی شد و آل سعود را به شجره ملعونه تشبیه کرد.

نویسنده در پایان مقاله می آورد: هم اکنون اختلافات عربستان سعودی با ایران به بالاترین میزان خود رسیده است و عربستان سعودی باید بداند هرگونه پیامدهای منفی این اختلافات منجر به تضعیف بیش از پیش پایه های سلطه در عربستان خواهد شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *