رهبر ایران: اهداف امریکا در منطقه، ۱۸۰ درجه با اهداف ایران، متفاوت است

555_4219آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی ایران با اعلام راه حل های ایران درباره مسائل مهم منطقه از جمله سوریه، یمن و بحرین تأکید کرد: اهداف امریکا در منطقه، ۱۸۰ درجه با اهداف ایران، متفاوت است.

بر اساس این گزارش آیت الله خامنه ای، در دیدار وزیر امورخارجه و سفرای ایران، سیاست خارجی جمهوری اسلامی را همان سیاست خارجی تصریح شده در قانون اساسی خواند و خاطرنشان کرد: سیاست خارجی کشور مانند همه کشورهای جهان بر منافع بلند مدت و اصول و ارزشها استواراست و با رفت و آمد دولتها با سلایق سیاسی گوناگون، تغییر نمی کند، دولتها فقط در تاکتیکها و ابتکارات اجراییِ راهبردهای سیاست خارجی تأثیرگذار و دخیلند.

رهبر انقلاب ایران، سیاستهای امریکایی ها در منطقه بسیار حساس غرب آسیا را، علت اصلی اوضاع نابسامان منطقه برشمردند و افزودند: برخلاف نظر برخی افراد، امریکا بخش عمده مشکلات منطقه است نه بخشی از راه حل مشکلات.

آیت الله خامنه ای، با اشاره به دیگر اصول سیاست خارجی ایران در قانون اساسی از جمله تعهدات برادرانه به همه مسلمانان جهان، حمایت بی دریغ از مستضعفان جهان، طرد کامل استعمار و جلوگیری از نفوذ اجانب در همه زمینه ها، حفظ استقلال همه جانبه، دفاع از حقوق همه مسلمانان، عدم تعهد به قدرتهای سلطه گر، روابط صلح آمیز متقابل با دولتهای غیر محارب، خودداری از هرگونه دخالت در امور داخلی ملتها و حمایت از مبارزات حق طلبانه مستضعفان در مقابل مستکبران در هر نقطه از جهان افزود: این اصول جذاب، نو و والا، ذهن ملتها بخصوص نخبگان را به خود جلب کرده است.

وی منطق جمهوری اسلامی در مسائل منطقه را دنیاپسند و محکم برشمردند و در تشریح راه حل های ایران برای این مسائل گفت: در مسئله فلسطین ما ضمن نفی رژیم غاصب و جعلی و محکومیت شدید فجایع و جنایات روزانه این رژیم، برگزاری انتخابات با حضور همه فلسطینی ها را پیشنهاد کرده ایم که با موازین جاری دنیا نیز کاملاً منطبق است.

وی در ادامه افزود: هر دولتی از دل آرای ملت فلسطین بیرون بیاید تکلیف صهیونیستها و ساکنان سرزمینهای اشغالی را مشخص خواهد کرد البته در مخالفت با پیشنهاد منطقی ما گفته اند این به معنای فروپاشی رژیم غاصب است که طبیعی است این رژیم جعلی باید دچار فروپاشی شود.

رهبر انقلاب ایران درباره سوریه نیز تأکید کرد: حرف ما در این زمینه، مستحکم ترین حرفهاست ما معتقدیم معنی ندارد کشورهای دیگر دور هم جمع شوند و راجع به یک نظام حکومتی و رئیس آن حکومت تصمیم بگیرند، این بدعتی خطرناک است که هیچ حکومتی در جهان اجرای آن را درباره خود نمی پذیرد.

آیت الله خامنه ای افزود: راه حل مسئله سوریه، انتخابات است و برای اینکار باید با قطع کمکهای نظامی و مالی به معارضین، ابتدا جنگ و ناآرامی پایان پذیرد تا مردم سوریه در محیطی امن و آرام، هرکس را می خواهند انتخاب کنند.

ایشان در همین زمینه با رد تجزیه کشورها و تبدیل آنها به واحدهای کوچک قومی اظهار داشت: مرجع قرار دادن یکی از گروههای مسلح برای تصمیم گیری و تشکیل دولت، منطقی و مورد قبول نیست و اینگونه فرمولها عملاً باعث ادامه یافتن جنگ می شود.

رهبر ایران درباره عراق نیز گفت: تقسیم این کشور به مناطق عرب شیعه، عرب سنی و کُرد، کاملاً مخالف منافع مردم، عملی نشدنی، بی معنا و غیرقابل قبول است.

وی همچنین افزود: وحدت سرزمینی، تمامیت ارضی عراق و مرجع بودن آرای مردم، اصول راه حل ایران درباره عراق است.

رهبر انقلاب ایران درباره یمن نیز گفت: قطع فوری جنایات سعودی و آغاز گفتگوهای یمنی – یمنی، می تواند پایان بخش درگیریهای این کشور باشد.

آیت الله خامنه ای درباره بحرین نیز گفت: مردم بحرین هیچ چیزی جز حق رأی و حق انتخاب نمی خواهند و ما این درخواست آنها را منطقی می دانیم.

وی در پایان پس از بیان راه حل های جمهوری اسلامی برای حل مشکلات منطقه افزود: عامل اصلی این ناامنی ها، حمایت امریکا از رژیم صهیونیستی و گروههای تروریستی است و این سیاستها با سیاستهای جمهوری اسلامی صد و هشتاد درجه متفاوت است.

Author

About Author