راز عربستان و امارات برای تقسیم یمن، فاش شد

81729093-70110972پایگاه خبری صعده پرس یمن روز چهارشنبه به نقل از یک نشریه فرانسوی از تفاهم مخفیانه مقامات عربستانی با اماراتی برای تقسیم کشور یمن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این پایگاه خبری به نقل از نشریه اطلاعاتی انتلجنس آنلاین افزود: فرماندهان نظامی امارات و عربستان در نشستی در شهر طنجه در مراکش برای تقسیم یمن به مناطق مستقل تحت نفوذ خود به توافق رسیده اند.

نشست مقامات اماراتی و سعودی برای تقسیم امارات برای جلوگیری از اختلافاتی که ممکن است پس از اشغال احتمالی صنعا روی دهد صورت می گیرد.

براساس این تقسیم نامه بخش شمالی یمن نزدیک به مرزهای سعودی تحت سیطره این کشور و مناطق شرقی یمن تحت سیطره امارات خواهد بود و مراکز میانی یمن بخصوص ولایت نفت خیز مآرب بصورت مشترک بین دو کشور اداره خواهد شد.
محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی را در سفر به مراکش هیاتی امنیتی از جمله برادرش هزاع بن زاید مشاور امنیت ملی و منصور بن زاید وزیر کشور و تعدادی دیگر از فرماندهان نظامی همراهی می کنند.

امارات کشوری است در میان کشورهای ائتلاف حمله به یمن به رهبری سعودی که بیشترین مشارکت را در حمله به این کشور داشته است.
عربستان و امارات قصد دارند با اشغال سه شهر تعز، مآرب و عدن زمینه اشغال صنعا پایتخت یمن را فراهم نمایند و برای این کار بیش از ۳۰ هزار نیرو را برای حمله به صنعا در خاک عربستان آموزش داده و آماده کرده اند.
براساس این گزارش، دولت امارات عملیات نظامی در مناطق المهره و حضرموت در شرق یمن را فرماندهی خواهد کرد.
این گزارش حاکی است که مقامات ابوظبی همچنین گفت وگوهایی را با سران قبایل یمنی از جمله آل الاحمر که وابسته به گروه اخوان المسلمین یمن می باشند برای همکاری انجام داده اند.
عربستان سعودی با همراهی ۹ کشور عربی منطقه بجز عمان و با حمایت آمریکا، تجاوز نظامی هوایی و دریایی به خاک یمن را از ششم حمل گذشته آغاز کرد و هدفش بازگرداندن حکومت به منصورهادی رییس جمهور مستعفی و فراری یمن بود که با گذشت پنج ماه تاکنون بدان دست نیافته است.
بر اثر این حملات تاکنون هزاران یمنی از جمله زنان و کودکان کشته یا مجروح شده و دهها هزار نفر نیز آواره شده و ۸۰ درصد تاسیسات زیربنایی و خدماتی و درمانی این کشور ویران شده است.
امارات در میان اعضای ائتلافی که عربستان برای تجاوز به یمن تشکیل داد نقش فعال تری نسبت به دیگر کشورها ایفا می کند و علت آن هم کسب سیطره بر بندر عدن است که از موقعیت اقتصادی و سیاسی حساسی برای این کشور برخوردار است .
امارات در حمایت تسلیحاتی و مالی از گروه های مخالف یمنی و تروریستی مثل القاعده که بر شهرهای جنوبی یمن سیطره دارند نقش فعالی دارد و از این گروه ها برای اشغال شهر عدن استفاده کرد.
امارات در جریان فرماندهی عملیات نظامی علیه یمن پس از ناکامی سعودی ها در بازگرداندن منصورهادی به شهر عدن، تلاش کرد نقش فعال تری را ایفا نماید و مستقیما برای جدایی بخش جنوب یمن وارد عمل شد.

Author

About Author