رئیس جمهورموقت تونس، رسما نامزد انتخابات این کشورشد

منصف المرزوقی، رئیس جمهورموقت تونس صبح امروز شنبه (۲۹ سنبله) خود را رسما نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، رئیس جمهور موقت تونس صبح شنبه با حضور در کمیسیون مستقل انتخابات تونس حاضر و رسما نامزدی خود را اعلام کرد.

محمد منصف المرزوقی، متولد سال ۱۹۴۵ در قرمبالیه در تونس، فعال حقوقی، پزشک، سیاست‌مدار، رهبر حزب «کنگره برای جمهوری» و رئیس‌جمهور موقت تونس از دسامبر ۲۰۱۱ تاکنون است.

همچنین از رقبای احتمالی وی «آمنه منصور القروی» رئیس حزب «جنبش دموکراتیک برای اصلاح و سازندگی»، «کمال مرجان» رئیس حزب «ابتکار» (المبادره)، «کلثوم کنو» قاضی تونسی، «فارس مبروک» تاجر تونسی و رئیس اتحادیه مراکز عمومی تونس، و «عبدالقادر اللباوی و «سفیان بن ثامر» نامزد مستقل هستند.

منصف المرزوقی، رئیس حزب «کنگره برای جمهوری»، که سال ۲۰۰۱ تونس را ترک و به فرانسه مهاجرت کرد، اندکی قبل از فرار «زین العابدین بن علی» رئیس جمهور فراری تونس در ۱۸ ژانویه ۲۰۱۱ به تونس بازگشت و رهبری حزب چپ کنگره برای جمهوری را بر عهده گرفت و سرانجام در مجلس انتخابات موسسان ملی تونس با اکثریت آرا، ۱۵۳ رای موافق ، ۳ رای مخالف و ۴۴ رای ممتنع در انتخابات پیروز شد.

حزب المرزوقی در انتخابات مجلس ملی مؤسسان موفق شد، ۲۹ کرسی از ۲۱۷ کرسی این مجلس را به دست آورد که پس از حزب «النهضه» به رهبری راشد الغنوشی، دومین حزب پیروز انتخابات تونس محسوب می‌شود.

پایگاه خبری روزنامه «الامه» تونس، نوشت که المرزوقی دارای اندیشه‌های سوسیالیستی و معتقد به نظام سکولار است.

او در طول بحران سوریه، بارها از خط سیاسی دولت‌های غربی و عربستان سعودی علیه دمشق تبعیت کرد و بدون در نظر گرفتن حضور گروه‌های تروریستی که بسیاری از اعضای آن تونسی بوده و هستند، خواستار کنار رفتن بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از قدرت شد.

انتخابات ریاست جمهوری تونس یکشنبه ۲ قوس برگزار خواهد شد.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *