دادستان کل ترکیه: احتمالاً عبداللّه اوجالان را اواخر ماه اگوست اعدام می کنیم

13920318161320993651504زکریا اوز، دادستان کل ترکیه، گفت: چنانچه عبداللّه اوجالان، رهبر زندانی حزب شبه نظامی کارگران کردستان (پ ک ک)، از پیروان خود بخواهد که دور جدیدی از شورش ها را آغاز کنند، دیوان عالی ترکیه در حکم پیشین خود تجدید نظر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از مسکو تایمز،  آقای اوز روز پنجشنبه طی نشست سالانه دادستان های ولایتی ترکیه در آنکارا، ضمن بیان اظهارات فوق، افزود: در صورتی که عبداللّه اوجالان، رهبر شورشیان کرد، تصمیمی در خصوص ایجاد شورش و بلوا  در ولایت های کردنشین ترکیه اتخاذ کند، قوه قضائیه ترکیه حکم حبس ابد وی را ملغا نموده و نهایتاً در اواخر ماه اگوست آن را به حکم اعدام تغییر خواهد داد.

پیش از این در روز چهارشنبه، رهبر زندانی کرد در پیامی از زندان حمایت رئیس جمهور جنگ طلب  ترکیه— رجب طیب اردوغان— از تروریست های داعش در سوریه و عراق را محکوم کرد  و اظهار داشت  که سیاست خارجی اردوغان ممکن است کل خاورمیانه را به ویرانی عظیمی بکشاند.

اوجالان این سخنان را سحرگاه چهارشنبه در پی بمباران شدن مواضع شبه نظامیان پ ک ک توسط نیروی هوایی ترکیه در نزدیکی مرز عراق و ترکیه  ایراد نمود.

دکتر بخاری مونس، استاد برجسته دانشکده علوم سیاسی دانشگاه استانبول، گفت: سیاست های جنگ افروزانه اردوغان در سوریه و عراق ممکن است روند صلح ارتش ترکیه با شبه نظامیان کرد را به خطر اندازد

 کردها اعلام کرده اند که اگر رئیس جمهور اردوغان حمایت فعلی خود از سازمان های تروریستی همچون داعش و جبهه النصره ادامه دهد، آنها به آتش بس با ارتش ترکیه پایان خواهند داد و شرایط خونین بار سه دهه شورش در جنوب شرقی که به موجب آن چهل هزار غیرنظامی کشته شدند، تکرار خواهد گردید.

صفین دیزایی، سخنگوی دولت خودمختار کردستان عراق اعلام کرد که به تازگی حدود پنج هزار پناهنده کرد برای فرار از جنایات شبه نظامیان داعش که توسط عربستان و ترکیه پشتیبانی می شوند، وارد خاک عراق شده اند. دیزایی بر این واقعیت تاکید نمود که دولت ترکیه جنایتکاران داعش را آموزش و تجهیز می کند، در حالی که از رسیدن کمک های انسان دوستانه به شهروندان کرد جلوگیری به عمل می آورد.

در این میان سرگئی ریباکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه رویکرد ستیزه جویانه ترکیه نسبت به همسایگان خود را مورد انتقاد قرار داد و اردوغان را به تلاش برای احیای امپراتوری جنایتکار عثمانی متهم نمود.

خبرگزاری ایتارتاس به نقل از آقای ریباکوف نوشت: من فکر می کنم که جامعه بین المللی هم اکنون می تواند متوجه سیاست های مزورانه اردوغان در مورد ایجاد منطقه ی پرواز ممنوع در داخل خاک سوریه شود. این کار وی می تواند مقدمه ای برای یک حمله فجیع دیگر از جانب ناتو  علیه یک کشور مستقل دیگر باشد.

Author

About Author