حفر خندق ۴۸۰ کیلومتری در امتداد مرز پاکستان و افغانستان

دولت افغانستان هیاتی را برای ارزیابی و بررسی خبر حفر خندق در امتداد مرز میان افغانستان و پاکستان در منطقه بلوچستان تعیین کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مقامات در ایالت بلوچستان پاکستان گفته‌اند برای جلوگیری از عبور و مرور “افراد مشکوک و متوقف ساختن قاچاق مواد مخدر” مشغول حفر خندق در منطقه مرزی با افغانستان هستند.

بر اساس بیانیه ریاست اداره امور دولت افغانستان “رئیس جمهوری هیاتی را تحت ریاست معاون وزارت داخله و با عضویت معاونان وزارت خارجه، دفاع و سرحدات، اقوام و قبایل افغانستان و تیم‌های فنی، برای ارزیابی این موضوع توظیف کرده است.

در این بیانیه آمده که هیات موظف است با توجه به اسناد و شواهد تاریخی و موثق، موقعیت این حفریات را مورد مطالعه و بررسی قرار داده، نظر مشترک و تفاهم‌شده‌شان را طی مدت ده روز به مقام ریاست جمهوری افغانستان گزارش دهند.

مقامات بلوچستان پاکستان گفته اند برای تامین امنیت این ایالت ناآرام، آنها برنامه حفر ۴۸۰ کیلومتر خندق را در امتداد مرز با افغانستان در دست دارند که تاکنون ۲۳۵ کیلومتر آن تکمیل شده است.

گفته میشود در حال حاضر صدها کارگر و تجهیزات زیادی در حال حفر این خندق در شمال بلوچستان هستند.

مرز میان افغانستان و پاکستان به خط دیورند معروف است و دولت افغانستان این خط را به عنوان مرز رسمی میان دو کشور به رسمیت نمی‌شناسد.

خط دیورند در سال ۱۸۹۳ براساس معاهده‌ای بین حکومت وقت افغانستان و دولت هند بریتانیایی مشخص شد و این معاهده را از جانب افغانستان امیر عبدالرحمان خان و از جانب بریتانیا سر مورتیمر دیورند، وزیر خارجه هند بریتانیایی امضا کردند.

پس از آن هم چند معاهده دیگر بین افغانستان و بریتانیا به امضا رسیده که این مرز را تایید می‌کنند.

پس از آزادی پاکستان در سال ۱۹۴۷، دولت وقت افغانستان هرچند استقلال و دولت پاکستان را به رسمیت شناخت، اما از به رسمیت شناختن مرز بین دو کشور خودداری کرد.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *