جنرال پاکستانی در فاریاب چی می‌کند؟

 

(۱۱میزان) یکی ازجنرالان پاکستانی در ولسوالی ناامن کوهستان ولایت فاریاب مسؤلیت آموزش گروه طالبان مسلح را به عهده دارد و پیچیده ترین حمله ها را در برابر نیروهای امنیتی سازماندهی می‌نماید.

بر اساس اطلاعات موثق، این جنرال پاکستانی در اصل نام دیگری دارد؛ اما در ولسوالی کوهستان فاریاب با ‌نام مستعار« شیخ ندامحمد» سرکرده گی حدود ۹۰۰ جنگجوی طالب را عهده دار بوده و حملات پیچیده را در برابر نظامیان افغان سازماندهی می‌نماید که یکی از نمونه‌های آن جنگ شدید و حملات گستردۀ طالبان مسلح بر منطقۀ بازار بندر ولسوالی کوهستان که ۷ شبانه روز ادامه یافت و سر انجام این گروه موفق به تصرف این منطقه و سنگرهای مستحکم نیروهای خیزش مردمی که در برگیرنده دست کم ۳۰ قریه می باشد گردید.

به گفتۀ منابع موثق ازمحل، این جنرال پاکستانی از دیر زمانی بدین‌سو دراین ولسوالی حضور دارد و برعلاوۀ سازماندهی حملات خطرناک، جنگجویان طالب را در قسمت ساخت ماین‌ها آموزش می‌دهد.

مقام های امنیتی در ولایت فاریاب نیز حضور خارجی‌ها را در رأس گروه طالبان مسلح تایید می کنند.

نعیم خان اندرابی آمرامنیت فرماندهی پولیس فاریاب در گفتگو به خبرگزاری خاورمیانه حضور این جنرال پاکستانی را در صفوف گروه طالبان مسلح می‌پذیرد.

وی می‌افزاید، حدود ۱۵ روز پیش گزارش های دراین‌باره نیز به آنان مواصلت کرده است.

پیش ازین نیز بارها گزارش‌هایی از حضور جنرال های پاکستانی در صفوف طالبان به نشر رسید و شماری از مقام‌های دولتی افغانستان نیز این موضوع را تآیید کرده و از آن به شدت ابراز نگرانی کردند.

جنرال امین الله امرخیل فرماندۀ پولیس اسبق ولایت غزنی سال گذشته به رسانه‌ها گفته بود که درمیان طالبان این ولایت، جنرالان پاکستانی حضور دارند و آنان را بر علاوه مشوره‌های نظامی آموزش‌های ساخت ماین نیزمی دهند.

حمله برمنطقۀ استراتیژیک میرزاولنگ که مقام‌های دولتی از کشتار بی‌رحمانۀ مردمان ملکی از سوی جنگجویان مخالف دولت پرده برداشتند، به باورآگاهان ،سازماندهی شمال کشور از توان سرکرده‌های داخلی این گروه بیرون بوده و عمق فاجعه نشان‌گر سازماندهی این حمله از سوی خارجی‌ها می‌باشد.

در حال حاضر بخش‌هایی از ولایت‌های جوزجان، سرپل و فاریاب عملاً شاهد نا امنی‌های گسترده است و مخالفان مسلح هرازگاهی با استفاده از فرصت و امکانات قوی در برابر نیروهای امنیتی می‌جنگند..

پس از سال ۲۰۱۱ میلادی که آهسته آهسته دامنۀ جنگ از جنوب به شمال افغانستان کشانیده شد، این بخش که هم سرحد با کشورهای آسیای میانه است ،نا امن و گسترۀ ناامنی با گذشت هر روز افزایش یافت که اکنون درسال ۲۰۱۷ میلادی بیشترین بخش‌های آن ناامن شده و طالبان دست کم بر دو ولسوالی و ده‌ها قریه حاکمیت دارند.

محراب الدین ابراهیمی-خبرنگار زون شمال

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *