جغرافیا و سیاست؛ خلیج فارس یا خلیج عرب

دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا در سخنرانی خود در قبال راهبر این کشور در قبال ایران، وضع تحریم ها بر سپاه پاسداران و لغو کردن توافق‌نامه برجام، خلیج «فارس» را خلیج «عرب» نامید.

خلیج فارس یا به انگلیسی Persian Gulf  گذرگاهِ آب است که در امتداد دریای عمان و در میان کشورهای ایران عربستان قرار دارد، این خلیج، سومین خلیج بزرگ جهان به شمار میرود، خلیج‌فارس از شرق از طریق تنگه هرمز و دریای عمان به اقیانوس هند و دریای عرب راه دارد، و از غرب به دلتای رودخانه اروندرود، که حاصل پیوند دو رودخانهٔ دجله و فرات و پیوستن رود کارون به آن است.

کشورهای ایران، عمان، عراق، عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، قطر و بحرین در کناره خلیج‌فارس هستند. در این میان سواحل شمالی خلیج‌فارس تماماً در جغرافیای سیاسی ایران قرار دارند. به خاطر منابع سرشار نفت و کاز در این خلیج و سواحل آن این گذرگاه از اهمیت خاص برخوردار است.

نام تاریخی این خلیج، در زبان‌های گوناگون، ترجمه عبارت خلیج‌فارس یا دریای پارس بوده‌ است. همچنین در تمام سازمان‌های بین‌المللی نام رسمی این خلیج، «خلیج‌فارس» است.

اما ترامپ دیروز این خلیج را خلیج عرب نامید که بعد توسط دفتر سخنگویی کاخ سفید این متن اصلاح شد؛ این کار دونالد ترامپ رییس جمهوری ایران واکنش‌های شهروندان ایرانی را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت.

یکی از کابران، تصویر سنگ قبر یکی از سربازان امریکایی گذاشته است و دیگری مدال که در آن “Persian Gulf” نوشته است را گذاشته اند و همین طور مقامات دولتی و غیر دولتی در این مورد واکنش نشان داده اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *