تونی بلر عذرخواهی کرد

n00446699-bنخست وزیر پیشین انگلیس بابت جنگ عراق که در سال ۲۰۰۳ رخ داد و ۲۰۱۱ با پایان رسید عذرخواهی کرد و اذعان داشت که به نسبت مقصر خیزش داعش در عراق و سوریه است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به نوشته روزنامه دیلی میل، تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس در مصاحبه‌ای با فرید زکریا در شبکه خبری سی ان ان، امروز (یکشنبه) گفت: مولفه‌هایی از حقیقت در ارتباط با اتهاماتی که علیه من و تصمیم جورج بوش پسر، رئیس جمهوری سابق آمریکا بابت حمله به عراق به منظور سرنگونی صدام در ۲۰۰۳ مطرح شده وجود دارد چرا که منجر به خیزش داعش در خاورمیانه شده است.

وی ادامه داد: من به خاطر این مساله که اطلاعاتی که ما دریافت کردیم نادرست و غلط بود، عذرخواهی می‌کنم. من به خاطر برخی از اشتباهاتی که رخ داده عذر می‌خواهم. فکر نمی‌کردم که بابت تمام آنچه که در عراق انجام داده‌ایم، باید عذرخواهی کنیم!

تونی بلر در سال ۲۰۰۷ از سمت خود به عنوان نخست وزیر انگلیس استعفا کرد و از جانب مخالفانش مجرم جنگی شناخته شده است.

وی همچنین اوضاع کنونی سوریه را با وضعیت ۲۰۰۳ عراق مقایسه کرد و اذعان داشت که چگونه اروپا و غرب به کشته شدن صدها هزار تن در این کشور بی‌اعتنایی کرده‌اند.

انگلیس به عنوان بخشی از ائتلاف تحت رهبری آمریکا و در سال ۲۰۰۳ و بدون دستور و تایید سازمان ملل و پس از اتهامات نادرست علیه عراق در باره داشتن تسلیحات کشتار جمعی، به این کشور حمله کرد.

در حال حاضر داعش قسمت‌های اعظمی از عراق و سوریه را تحت تصرف خود دارد و به دنبال تشکیل یک خلافت در مناطق تحت کنترل است.

Author

About Author