تقاعد ۱۶۴ جنرال؛ تصفیه قومی یا اصلاحات در حکومتداری؟

چند روز قبل شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری در صفحه فیسبک خود نوشت که « در راستای اصلاحات و ایجاد فرصت برای افسران جوان، با امضای رییس جمهور ١۶۴ جنرال به تقاعد سوق داده شد.»

این کار در فضای مجازی با واکنش‌های متفاوتی همراه بود، بعضی از کاربران شبکه‌های اجتماعی عکس دولت وزیر را با جنرال عتیق الله بریالی گذاشته بودند و گفته بودند که کدام شخص باید تقاعد می‌کرد.

در همین حال مکتوب‌های که به خبرگزاری خاورمیانه رسیده است نشان می‌دهد که در این ۱۶۲ جنرال برکنار شد است و دو جنرال دیگر ظاهرن از لست حذف شده اند.

در این مورد خواستیم دیدگاه وزارت دفاع را داشته باشیم که موفق نشدیم.

همچنان در مورد اصلاحات حکومتی بعضی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشته اند که این جنرالان در حالی بازنشسته می‌شوند که افغانستان در بدترین وضعیت امنیتی قرار دارد، گفته می‌شود که جنرالانی که به بازنشسته‌گی سوق داده شده اند، یا از اعضای مجاهدین اند یا هم کسانی اند که به این کشور متعهد بودند.

در مکتوب‌های که به خبرگزاری خاورمیانه مواصلت نموده است نشان می‌دهد که اکثریت کسانی که به تقاعد سوق داده شده اند مربوط یک قوم یا یک گروه استند.

جالب‌ترین بخش این مکتوب‌ها این است که پیش نام بعضی از جنرال‌ها نوشته شده است «جنرال جهادی» یا «برید جنرال جهادی» یعنی این شخص در زمان جهاد جنرال شده است و در میان این ۱۶۲ جنرال بیشتر نام از همین قسم جنرال‌ها است.

حکومت وحدت ملی که از دیر زمان به این سو متهم به تصفیه قومی است این هم شاید یک بخش از کار حکومت باشد.

مثال‌ها از تصفیه قومی را می‌شود که از تبعید جنرال دوستم، برکناری احمد ضیا مسعود و برکناری استاد عطا محمد نور در سطح بزرگ و در سطح کوچک از مخکش‌های است که اکثراً در اداره ها دولتی وجود دارد.

مخکش شخصی بود که یک طرزالعمل را برای کنار زدن دیگر اقوام طرح ریزی کرده بود که بعد از افشا شدن از اداره امور استعفا داد و  کسی تا حال پرونده شان را دنبال نکرده اند.

با این مشکلات که حکومت وحدت ملی دارد اگر بتواند که جوان‌گرا عمل کند که خوب است ولی اگر در این بخش هم روابط بر ضوابط حاکم شود و جنرال‌ها بی تجربه وارد شوند، کشور به کدام سو خواهد رفت؟

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *