تقابل شدید و جدی مجلس نمایندگان و رئیس جمهور

در تقابل تازه مجلس نمایندگان و رئیس جمهور غنی، مجلس گفته است که به هیچ کسی اجازه داده نمی شود که با تفسیر شخصی از قانون، دارایی‌ عامه را حیف ‌و میل کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، نمایندگان مجلس در نشست امروز (۲۲جدی) نسبت به اظهارات رئیس جمهور غنی واکنش جدی نشان دادند.
وی گفته بود که «پروژه ‌های اضافی» در بودجه سال ۱۴۰۰ مالی شامل نمی ‌شود و مجلس نمایندگان براساس قانون اساسی نمی ‌تواند جای حکومت را بگیرد.
اما مجلس نمایندگان در این رابطه واکنش نشان داد.
میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان گفت که سخنان رئیس جمهور نشان دهنده «دیدگاه تاریک و بی‌خبری» از قانون است.
به گفته وی، تصویب و تعدیل بودجه از صلاحیت اختصاصی مجلس نمایند‌گان است و این نهاد اجازه نمی ‌دهد که کسی با تفسیر شخصی از قانون، دارایی ‌های عامه را حیف ‌و میل و یا آن را برای برنامه ‌های خرد، کمپینی و اهداف گروهی مصرف کند.

رحمانی خاطرنشان ساخت که بر اساس قانون اساسی ترتیب بودجه از صلاحیت حکومت است؛ اما تصمیم ‌گیری و تصویب آن از صلاحیت مجلس نمایندگان است.

بر اساس معلومات رئیس مجلس، طی مراحل و دقت در بودجه از مهمترین صلاحیت نظارتی مجلس نمایندگان است تا زمینه تطبیق یکسان، متوازن و مفید بودجه را فراهم کند.

با این حال، مجلس نمایندگان از وزارت مالیه خواست تا پیش ‌نویس بودجه را که چندی پیش از سوی مجلس رد شده بود را بعد از تعدیل و اعمال اصلاحات پیشنهادی دوباره در اختیار مجلس قرار دهد.

مجلس نمایندگان همچنین خواهان یکسان سازی معاشات در بودجه سال مالی ۱۴۰۰ هستند و تاکید دارند که اگر این طرح عملی نشود، بودجه تصویب نخواهد شد.

از جانب دیگر، رئیس مجلس نمایندگان از وجود برخی حلقات که به صورت سیستماتیک از مدتی به این سو مجلس را مورد حمله قرار داده و در صدد تقابل دو قوه است، انتقاد کرد.

وی تاکید کرد که در صدد تقابل با حکومت نیست؛ اما گزارش ‌هایی که به رئیس جمهور داده می ‌‎شود نادرست است و او باید به آن توجه نکند.

ریاست جمهوری تا حال در این رابطه واکنش نشان نداده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *