تغییر موضع ترامپ در قبال عربستان

روزنامه واشنگتن‌پست در مطلبی نوشت، محکومیت علنی نقش عربستان سعودی در یمن از سوی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا پس از آن اعلام شد که کاخ سفید به تصاویری دست یافت که واقعیت بحران انسانی در این کشور جنگ‌زده را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، واشنگتن‌پست نوشت: اظهاراتی، که ترامپ در هفتم ماه جاری میلادی مطرح کرد و در آن از عربستان سعودی خواست هر چه سریع‌تر اجازه وورد کمک‌های دارویی و غذایی به «ملت یمن را که نیاز شدیدی به آنها دارند» را بدهد، نه تنها دیپلمات‌های کشورهای دیگر بلکه مقام‌های بارز در کاخ سفید را غافلگیر نکرده است.

این روزنامه به نقل از مقام‌هایی در دولت آمریکا، نوشت، کاخ سفید بیانیه‌ای صادر کرد که حاوی اظهارات ترامپ بود که ساعاتی بعد از نشست وی با مشاورانش و بررسی تصاویر مذکور در این نشست، آن را مطرح کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین در همان روز صدور بیانیه، مقام‌های اطلاعاتی همچنین در گزارش سالیانه خود، ترامپ را در جریان وخامت اوضاع انسانی در یمن قرار دادند.

به نوشته واشنگتن پست، این اظهارات ترامپ نشان می‌داد که کاخ سفید از حمایت مطلق از سیاست‌های سعودی درباره یمن دست برداشته است و همین امر موجب شد که ریاض تصمیم بگیرد محاصره بندر «الحدیده» را موقتا لغو کند.

در ادامه مطلب این روزنامه آمده است که این اظهارات تند ترامپ اوج تلاش‌هایی بوده است که مقام‌های آمریکایی آن را طی هفته‌ها در «پشت پرده» و با هدف مجبور کردن رهبران سعودی به لغو محاصره بنادر، فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های یمنی صورت می‌دهند.

واشنگتن‌پست همچنین نوشته است که مقام‌های اطلاعاتی آمریکا همچنان ترجیح می‌دهند با استفاده از تصاویر و ویدیوها رهبران کشورها را از واقعیات اوضاع در کشورهای دیگر آگاه سازند؛ به‌ویژه این‌که ترامپ در مقایسه با اسلاف خود، از تجربه کمی در حوزه سیاست برخوردار است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *