ترکیب قومی، جنسیتی و ولایتی مانع حضور اشخاص شایسته در کمیسیون های انتخاباتی

اعضای کمیته گزینش نامزدان کمیسیون های انتخاباتی، در نظر گرفتن ترکیب قومی، جنسیتی و ولایتی را چالشی برای حضور افراد شایسته تر در لیست نهایی نامزدان عنوان می کنند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، اعضای کمیته گزینش امروز (۲۰عقرب) با حضور در نشست خبری مشترک ضمن اعلام پایان کار این کمیته، در مورد انتخاب افراد در لیست نهایی نامزدان کمیسیون های انتخاباتی معلومات ارائه کردند.

جاوید رشیدی، در این رابطه اظهار داشت که تمام تلاش صورت گرفت تا افراد شایسته در بین نامزدان نهایی قرار گیرند و این کار موفقانه به پایان رسید.

وی با بیان اینکه کار کمیته گزینش بعد از مدت تعیین شده یک ماهه به پایان رسیده و لیست نهایی به شمول ۲۱ تن برای عضویت در کمیسیون انتخابات و ۱۵ تن برای عضویت در کمیسیون شکایت های انتخاباتی در اختیار رئیس جمهور قرار گرفته است.

رشیدی اظهار داشت که در آغاز کار کمیته، ۷۲۰ تن برای عضویت در کمیسیون های انتخاباتی ثبت نام کرده بودند که تمام اسناد و مشخصات آنها به صورت کامل، شفاف و معیاری بررسی شد.

در عین حال، عبدالله شفایی، عضو کمیته گزینش اظهار داشت که برای تعیین افراد در لیست نهایی کمیسیون های انتخاباتی معیارهای تحصیلی، تجربه کاری، توانایی، معیارهای قانونی و معیارهای ترجیحی در نظر گرفته شده بود.

به گفته وی، برای نمونه در معیار تحصیلی، تحصیل در خارج از کشور و مدرک بالای تحصیلی در نظر گرفته شده و رهبری، مدیریت و سابقه کاری نیز از دیگر موارد بود.

با این حال، شفایی اظهار داشت که برخی چالش ها مانع حضور تمام افراد شایسته و یا شایسته تر در لیست نهایی بود که از آن جمله می توان به ترکیب قومی، جنسیتی و ولایتی اشاره کرد.

به باور وی، این چالش ها معیارهای در نظر گرفته را کمی زیر سوال برد و مانع آن شد که در برخی موارد؛ معیارها به شکل درست تطبیق شود.

از سوی دیگر، ماری اکرمی دیگر عضو کمیته گزینش اظهار داشت که حضور زنان در روند ثبت نام نامزدان کم رنگ بود.

با این حال، کمیته گزینش تاکید می کند که هیچ فشار سیاسی و حزبی بالای انتخاب آنها نبوده و از هیچ شخص و یا نهادی بر آنها فشار آورده نشده بود و به اساس تعهد رئیس جمهور، استقلالیت این کمیته حفظ شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *