برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در مالی، شمار آراء آغاز شد

به دنبال جنگ به رهبری فرانسه علیه مالی و ماه‌ها آشوب سیاسی در این کشور غرب آفریقا، شعبه‌های اخذ رای بسته شده و شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری مالی آغاز شده است.

به گزارش خبرگزای خاورمیانه، رای‌گیری از ساعت هشت صبح به وقت محلی، تحت تدابیر شدید امنیتی آغاز شد، هر چند خشونت عمده‌ای در جریان برگزاری انتخابات گزارش نشد، اما شعبه‌های اخذ رای، ده ساعت بعد بسته شد.

انتظار می‌رود که نتایج کلی انتخابات روز جمعه اعلام شود، هر چند در ۲۴ ساعت آینده اخباری از نتایج اولیه شمارش آراء در این کشور آفریقایی درز خواهد کرد.

رای‌دهندگان می‌توانند از ۲۷ نامزد ریاست جمهوری یک نفر را انتخاب کنند که هدایت مالی را پس از چندین ماه تجربه بحران سیاسی به عهده بگیرد.

اگر هیچ یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نتوانند بیش از ۵۰ درصد آراء را به دست آورند، دور دوم انتخابات در ۱۱ اگوست برگزار می‌شود.

در همین حال، دیونکوندا ترائوره، رئیس جمهوری فعلی مالی از همه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خواسته است که به نتایج انتخابات احترام بگذارند، وی گفت: من به طور کلی از فرایند سازماندهی انتخابات راضی هستم.

وی در ادامه افزود: من فکر می‌کنم تا آنجایی که مالیایی‌ها بتوانند به یاد آورند، این بهترین سازماندهی انتخاباتی از سال ۱۹۶۰ است.

شبکه APEM، که یک سازمان مستقل در مالی است، در بیانیه‌ای با عنوان میانبر از طریق انتخابات اعلام کرد که تعداد زیادی از مردم در مالی در انتخابات شرکت نکرده‌اند، بیش از دو هزار ناظر به سراسر کشور اعزام شده بودند.

لوئی میشل، رئیس هیات ناظرین انتخاباتی اتحادیه اروپا، نیز گفت: به طور کلی همه چیز خوب پیش رفت، شور و شوق در میان رای‌دهندگان وجود داشت.

فرانسه در ۱۱ جنوری به بهانه توقف ستیزه‌جویان شورشی در مالی به این کشور حمله کرد، این جنگ منجر به بروز یک بحران انسانی جدی در مناطق شمالی مالی شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *