انصارالشریعه به سوریه رسید

روز پنج شنبه گذشته ۱۲نفر از فرماندهان گروه های تروریستی حبهه النصره ، الاحرار الشام و چند گروه کوچک با انتشار پیام تصویری شروع فعالیت های

6e3b8a3c-285b-4d83-858a-075f76230349روز پنج شنبه گذشته ۱۲نفر از فرماندهان گروه های تروریستی حبهه النصره ، الاحرار الشام و چند گروه کوچک با انتشار پیام تصویری شروع فعالیت های رسمی ائتلاف انصارالشریعه را در سوریه اعلام کردند.

انصارالشریعه پس از سقوط بن علی در تونس در آوریل ۲۰۱۱ و چندی بعد با قتل قذافی در لیبی اعلام موجودیت نمود.

در تونس سیف الدین بن حسین معروف به ابوعیاض از زندانیان سابق رژیم بن علی و سابقه جهاد در افغانستان رهبری این گروه را به دست گرفت.

در لیبی نیز محمد الزهاوی زعیم انصارالشریعه گردید و توانست با ساماندهی گردان های جهادیون در شرق، کنترل بنغازی دومین شهر مهم لیبی و قلب انقلاب را در اختیار گیرد.

پیش از این نیز از انصار الشریعه یمن به عنوان یکی از همپیمانان قدرتمند القاعده یاد می شد.

پس از شروع بحران سوریه انصارالشریعه در تونس و لیبی به عنوان اصلی ترین گروه جذب و اعزام مزدور به سوریه مورد توجه ویژه ترکیه قطر عربستان و غربی ها قرار داشتند.

پس از کودتای السیسی در مصر و تشدید درگیری های داخلی گروه های لیبرال و جهادی در لیبی و تونس، هر روز شکاف ها بیشتر شد.

سرانجام سحر دامان ساحر را گرفت و سپتامبر ۲۰۱۲ در پی حمله افراد مسلح به کنسولگری آمریکا در بنغازی کریستوفر استیون سفیر آمریکا در لیبی و سه تبعه دیگر این کشور به قتل رسیدند.کمی بعد در یک اقدام مشابه در تونس مهاجمین مسلح به ساختمان سفارت آمریکا حمله کردند.
آمریکایی ها ۱۰ میلیون دلار برای احمد ابوختاله مظنون اصلی حمله بنغازی جایزه قرار دادند و در ۱۵ می همان سال وی توسط نیروهای آمریکایی با همکاری لیبیایی ها دستگیر شد و دو روز بعد اوباما آن را به صورت رسمی اعلام کرد.

چندی بعد نیز در عملیاتی مشابه آمریکایی ها ابوعیاض را در مصراته لیبی دستگیر کردند.

اما فعالیت های انصارالشریعه ادامه داشت و آنها متهمین همیشگی ناامنی ها در تونس و لیبی بودند.

  1. در تاریخ ۱۸/۱۲/۲۰۱۳ جاکوب والس سفیر آمریکا در تونس با انتصاب تعداد زیادی از قتل ها و حمله ها در این کشور، انصارالشریعه را یک گروهک تروریستی خطرناک و  تهدید امنیتی جدی تونس دانست.
  2. در تاریخ ۱۰/۱/۲۰۱۴  وزارت خارجه آمریکا به صورت رسمی انصارالشریعه تونس و  انصارالشریعه بنغازی و درنه را به عنوان گروه های تروریستی اعلام نمودند.
  3. در تاریخ ۱۹/۱۱/ ۲۰۱۴  شورای امنیت انصارالشریعه تونس و درنه و بنغازی را در لیست سیاه گروه های تروریستی قرار داد.
  4. روز بعد یعنی ۲۰/۱۱/۲۰۱۴ فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس با حمایت از قطعنامه شورای امنیت انصارالشریعه را مسئول اقدامات تروریستی در لیبی و تونس دانست.
  5. در مورخ ۲۴/۸/۲۰۱۴ پارلمان لیبی انصارالشریعه را به عنوان گروه تروریستی اعلام کرد.
  6. همچنین ۱۵/۱۱/۲۰۱۴ مجلس وزرای امارات انصارالشریعه را به همراه اخوان المسلمین جبهه النصره  الاحرار الشام و … را در لیست سیاه گروه های تروریستی قرار داد.
  7. در تاریخ ۲۰نوامبر ۲۰۱۴ فیلیب هاموند بار دیگر در گفتگو با الشرق الاوسط خطر انصارالشریعه را یادآور و این گروه را خزرناک ترین شاخه  القاعده دانست و خواستار مقابله با آن شد.
  8. در تاریخ ۲۸مارس۲۰۱۵ بار دیگر شورای امنیت سازمان ملل با تاکید بر خطر داعش ،انصارالشریعه را یکی از خشن ترین شاخه های القاعده دانست و خواستار مقابله با آن شد.
    همچنین برخی مقامات تونسی انصارالشریعه را متهم حمله اخیر به گردشگران خارجی می دانند.

انصار الشریعه با روابط خوبی که با ترکیه دارد، در سوریه اعلام موجودیت نمود. جبهه معارضین سوریه تبدیل به جناح دو گروه تروریستی خطرناک داعش و انصار الشریعه شده است. آتش، دامن آتش افروز را خواهد گرفت. غربی ها و کشورهای منطقه باید بیدار شوند. آنها باید رفتار دوگانه را کنار گذاشته و پاسخگوی افکار عمومی جهان باشند.

چرا از گرو هایی حمایت می کنند که خودبارها به تروریستی بودن آنها تاکید کرده اند؟

Author

About Author