انتقاد بان کی مون از قانون سختگیرانه اروپا در قابل پناهجویان

UN Security Council Debates Future Of Kosovoبان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد از قانون سختگیرانه کشورهای اروپایی در قبال پناهجویان به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دبیرکل سازمان ملل متحد امروز «پنجشنبه» خط مشی هایی کشورهای اروپایی در ارتباط با پناهجویان را بشدت مورد انتقاد قرارداد و آنها را ‘بطور فزاینده ای محدودکننده’ توصیف کرد.

بان کی مون خطاب به نمایندگان پارلمان اتریش گفت: نگرانی من از این است که کشورهای اروپایی اکنون خط مشی هایی را در ارتباط با مهاجران و پناهجویان اتخاذ می کنند که بطور فزاینده ای محدود کننده است.

وی این اظهارات را یک روز پس از تصویب یکی از شدید ترین قوانین پناهندگی در اروپا از سوی پارلمان اتریش بیان کرد و گفت: چنین سیاست هایی تاثیر منفی بر وظایف کشورهای عضو درچارچوب قوانین بین المللی و اروپایی باقی می گذارد.

لایحه اختلاف انگیز مجلس اتریش که با ۹۸ رای موافق در مقابل ۶۷ رای مخالف به تصویب رسید در صورت افزایش ناگهانی شمار مهاجران و پناهجویان به دولت اجازه اعلام ‘وضعیت فوق العاده’ و رد درخواست اکثر پناهجویان بویژه از کشورهای جنگ زده مثل سوریه را در مرز می دهد.

براساس این گزارش محدودیت ها به قوانین شدید دولت راستگرای کشور همسایه مجارستان شباهت دارد که سال گذشته وضع شد.

در عین حال، نمایندگان محدودیت بیشتری را در قوانین جاری از جمله طول زمان پناهندگی اعطایی به مهاجران و سخت تر کردن پیوستن اعضای خانواده به آنها اعمال کردند

بر اساس این گزارش، احزاب مخالف و گروه های پشتیبان حقوق بشر این قانون را محکوم و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل هشدار داد که این قانون ‘یکی از محورهای حمایت از پناهندگان را از میان برمی دارد.’

‘ولفگانگ سوبوتکا’ وزیر داخله اتریش تاکید کرده است که کشور متبوعش چاره ای دیگر نداشت زیرا ‘بسیاری از کشورهای دیگر اتحادیه اروپا سهم خود را (برای توقف جریان مهاجرت) ادا نکرده اند.

اتریش بین دو مسیر اصلی بالکان و ایتالیا است که مهاجران و پناهجویان از آنها استفاده می کنند.

این کشور در سال گذشته میلادی ۹۰ هزار پناهجو را پذیرفت که از نظر سرانه در این بلوک دومین رتبه محسوب می شود.

بحران مهاجرت که در سال گذشته منجر به ورود بیش از یک میلیون نفر از افغانستان، سوریه و عراق شد منجر به تقویت احزاب پوپولیستی حاشیه ای در اروپا و فشار به دولتهای سنتی میانه رو شده تا مواضع سخت تری در ارتباط با مهاجرت اتخاذ کنند.

Author

About Author