انتشار عکس های جدید از شکنجه زندانیان در ابوغریب کلید خورد

یک قاضی فدرال آمریکایی با صدور حکمی خواستار انتشار مجموعه مجموعه دیگری از تصاویر مربوط به نحوه شکنجه و بد رفتاری با زندانیان ابوغریب و سایر زندان های آمریکا در عراق و افغانستان شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از خبرگزاری فرانسه، آلوین هلراشتاین، قاضی منطقه‌ای آمریکا در منهتن، زمانی خواستار انتشار این تصاویر شد که اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا نتوانست ثات کند که چرا انتشار این تصاویر استقرار نیروهای امریکایی را در خارج از ایالات متحده به خاطر می اندازد.

این حکم هلراشتاین با توجه به خواست “اتحادیه آزادی‌های مدنی” آمریکا و سایر گروه‌های حقوق مدنی و حقوق کهنه ‌سربازان که خواستار نشر این تصاویر بود یک پیروزی محسوب می‌شود.

عکس‌های مربوط به شکنجه و بد رفتاری با زندانیان در ابو غریب عراق اولین بار سال ۲۰۰۴ به بیرون درز کرد و برخی از زندانیان از آزارهای جنسی و فیزیکی ادامه‌دار، شوک الکتریکی و اعدام‌های ساختگی سخن می‌گفتند.

شمار عکس‌های منتشر نشده، مشخص نیست اما طبق اسناد دادگاه،‌ تخمین زده شده چیزی حدود ۲۰۰۰ عکس باشد. یکی از وکلای شاکیان گفت: این تصاویر که یک قسمت غم‌انگیز از تاریخ ماست، به لحاظ تاریخی اهمیت دارد و بخشی از منافع عمومی محسوب می‌شود و نباید در دموکراسی‌ای مثل ما، از دید عموم پنهان بماند. دادگاه با خرد مجددا تعهد ملت ما را به داشتن دولت باز تایید کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *