امنیت ملی “نصرت الله اقبال” خبرنگار بخدی را آزاد کرد

12436036_946661828760522_63975594_nنصرت الله اقبال، خبرنگار سابق خبرگزاری بخدی که حدود یک ماه در بازداشت اداره امنیت ملی بود، امروز در کابل در نشست خبری مدعی شد که ماموران امنیت ملی برای گرفتن اعتراف قابل قبول شان او را مورد شکنجه قرار داده اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آقای اقبال می گوید که او در ۳۰ روز بازداشت بارها مورد انواع شکنجه قرار گرفته است.

نصرت الله اقبال به اتهام آنچه اداره امنیت ملی توطئه علیه مقامات به ویژه رحمت الله نبیل، رییس آنوقت این اداره خوانده به تاریخ ۱۸ قوس بازداشت و زندانی شد.

سپس این اداره یک نوار ویدیویی از نصرت الله اقبال منتشر کرد که او در این ویدیو اعتراف می کند که چندین صحفه فیسبوک جعلی ساخته و علیه اداره امنیت ملی تبلیغ کرده است.

حال اقبال در نشست خبری که از سوی شبکه حمایت از خبرنگاران و فعالان مدنی در معرض خطر، در کابل راه اندازی شده بود می گوید که امنیت ملی تحت شکنجه از او اعتراف گرفته است و ماموران این اداره بدون اجازه وارد حریم خصوص مبایل و صحفه فیسبوکش شده اند.

او گفت: “من را مانند یک تروریست از شهر نو کابل گرفتار کردند، بعدا زمان که در امنیت ملی بردند، به شمول مبایلم صحفه اجتماعی که من مدیریت می کردم به نام چاپار پرس را و فیسبوکم را هک کردند و وارد حریم خصوصی من شدند. “

اقبال می گوید که علیه او در اداره امنیت ملی اتهاماتی مطرح شد و سپس او را مجبور کردند که علیه آنچه آنها می گویند باید اظهارات بدهد که این اظهاراتش را در ویدیو ثبت کردند.

او گفت: “طوری که بعدا روشن شد، افراد مشخص در رهبری امنیت ملی به خاطر طرح توطیه علیه افراد و مقامات مشخص من را زندانی نمودند و اما برای اقناع مسئولان رسانه ها و نهادهای مدافع حقوق بشر و حقوق خبرنگاران من را متهم به وابستگی به کشورهای متخاصم کردند. “

این روزنامه نگار می گوید که امنیت ملی در باره اتهامات که بر او وارد کرده، هیچ مدرک و سندی در اختیار ندارد.

به گفته او امنیت ملی زمانیکه مدرکی دال بر اثبات ادعاهای مطرح شده نیافت، او را پس از ۳۰ روز بازداشت و شکنجه آزاد کرد.

اقبال گفت: “حتی پس از اینکه من را رها کردند از شبکه های اجتماعی از آدرس من پوزشنامه های منتشر کردند. در حالیکه مدیریت صفحات این شبکه ها را اداره ۷۶ امنیت ملی در اختیار داشت. “

آقای اقبال می گوید که او در ۳۰ روز بازداشت بارها مورد انواع شکنجه قرار گرفته است.

او می گوید که در واکنش به نشر این پوزشنامه ها می خواسته که اعتراض کند اما مورد تهدید قرار گرفته است. با آنهم اقبال گفت که نامه ای به رییس جمهوری نوشته و از او خواسته که به پرونده او رسیدگی شود.

اقبال امروز گفت که رییس جمهوری به شمول رحمت الله نبیل، ریس پیشین اداره امنیت ملی و افراد که او را بی مورد شکنجه دادند را به دادستانی معرفی کرده است.

به گفته این روزنامه نگار او پرونده شکنجه و اتهامات مطرح شده علیه خود را به دادستانی پیگیری می کند و همزمان از نهادهای امنیتی کشور خواستار تامین امنیت جانی خود و خانواده اش شده است.

اداره امنیت ملی کشور تا هنوز در این باره واکنش نشان نداده است، اما نصرت الله اقبال می گوید که مسعود اندرابی، سرپرست امنیت ملی به او گفته که رحمت الله نبیل ویدیوهای اعترافات او را به شکل غیرقانونی از این اداره با خود برده است.

نصرت الله اقبال، قبل از این خبرنگار و مسوول گروه تحقیق خبرگزاری بخدی بود.

Author

About Author