اعلامیه نشست سه جانبه: حمایت کامل منطقه ای و بین المللی یک راه حل مناسب برای پایان خشونت در افغانستان میباشد

صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه که به منظور اشتراک در نشست سه‌جانبه وزیران امور خارجه افغانستان، چین و پاکستان، در رأس هیئت عالی‌رتبه جمهوری اسلامی افغانستان روز دوشبنه (۴جدی) به چین سفر کرده بود.

در این نشست اعلامیه مشترک نخستین گفتگوی وزرای خارجه چین، افغانستان و پاکستان به امضا رسید که در این اعلامیه هرسه طرف بر تعهد شان مبنی بر بهبود روابط، تعمیق همکاری های متقابلاً سودمند، افزایش اتصال تحت عنوان “یک کمربند یک راه” و مبارزه با تروریزم در همه اشکال و مظاهر آن بدون هیچ گونه تمایز مجدداً تأکید ورزیدند. وزرای خارجه هرسه کشور توافق کردند تا روی اعتماد متقابل، توسعه همکاری و اتصال، همکاری های امنیتی و مبارزه با تروریزم به عنوان سه موضوع همکاری های سه جانبه مشترکاً کار کنند.

همچنان هر سه طرف تأکید کردند که یک روند صلح و آشتی عمومی و فراگیر به رهبری و مالکیت افغان ها و به حمایت کامل منطقه ای و بین المللی یک راه حل مناسب برای پایان خشونت در افغانستان میباشد. در این زمینه، آنها از طالبان افغان تقاضا بعمل آورند تا هرچه زودتر به روند صلح بپیوندند.

در ادامه هرسه طرف توافق کردند تا همکاری های اقتصادی سه جانبه بُرد- بُرد را با رویکرد تصاعدی، یعنی با آغاز نمودن از برنامه های کوچکتر تا بزرگتر، انجام دهند. افزون براین، هر سه طرف توافق کردند تا همکاری های توسعه ای اقتصادی را در عرصه های منافع متقابل ادامه داده و تمایل شان را غرض تحکیم تعاملات مردم با مردم ابراز داشتند.

در اخیر هرسه طرف بر ارادۀ قاطع شان مبنی بر مبارزه علیه پدیده شوم تروریزم مجدداً تأکید ورزیدند. همچنان آنها بر اراده قوی شان مبنی براینکه به هیچ کشور، نهاد یا شخصی اجازه نمیدهند تا از قلمروهای شان برای فعالیت های تروریستی علیه کشورهای دیگر استفاده نماید، مجدداً تاکید کردند. برعلاوه، توافق صورت گرفت تا همآهنگی ها و همکاری های مبارزه با تروریزم را جهت مبارزه با همه سازمان های تروریستی و افراد بدون هیچ گونه تبعیض تقویت بخشند. هرسه طرف روی ترتیب یادداشت تفاهم پیرامون همکاری های مبارزه با تروریزم مشورت و گفتگو خواهند کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *