رژیم اسرائیل آثار باستانی سوریه را دزدیده است

مدیرکل آثار باستانی و موزیم های سوریه اعلام کرد که رژیم اسرائیل آثار باستانی سوریه را به سرقت برده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در پی شکایت سوریه از رژیم اسرائیل در سازمان یونسکو به ‌دلیل حفاری‌های این رژیم در منطقه بئر‌العجم در ولایت قنیطره واقع در مرزهای مشترک با سرزمین‌های اشغالی، شبکه خبری المیادین با مأمون عبدالکریم مدیرکل آثارباستانی و موزیم های وزارت اطلاعات و فرهنگ سوریه گفتگو کرد.

مأمون با تاکید بر اینکه اسرائیل قطعا در سرقت آثار باستانی سوریه و تسهیل این فرایند نقش دارد، افزود: مقامات رژیم اسرائیل کاملا آشکار، در عدم ارائه هرگونه اطلاعاتی در خصوص کندوکاوهای غیرقانونی، سرقت آثار باستانی از خاک سوریه و چگونگی قاچاق آن از مرزهای مشترک سوریه با سرزمین‌های اشغالی، تبانی می‌کند.

وی تاکید کرد که مناطق جنوبی سوریه در قنیطره، درعا، و بئرالعجم تحت اشغال گروههای تروریستی است و شکایت سوریه علیه رژیم اسرائیل در یونسکو، مبتنی بر شهادت جامعه محلی در این مناطق است که اطلاعات چگونگی خارج کردن این آثار باستانی و قاچاق آن به خارج از مرزها را به دولت سوریه ارائه کرده است.

مدیرکل آثار باستانی سوریه با اشاره به برخی احتمالات در خصوص تسهیل ورود و خروج مافیای حفاری‌های باستانی به سوریه گفت: اطلاعاتی درباره آنچه از زیر خاک سوریه در مناطق جنوبی به سرقت رفته وجود ندارد.

وی افزود: برخی از مناطق به مناطقی باز برای دزدها، خرابکاران و مافیای آثار باستانی تبدیل شده است و گروههای تروریستی نقش مستقیمی در سرقت و تخریب ایفا می‌کنند.

مامون در ادامه این گفتگو افزود: مشکلی که ما از بیش از پنج سال قبل تاکنون با آن مواجه هستیم عدم داشتن اطلاعات کامل درباره حفاری‌ها و سرقتهایی است که در قنیطره، درعا و حتی در شمال سوریه در پی قطع روابط با اردن و ترکیه و تبانی اسرائیل در این پرونده، است.

وی تاکید کرد که اختلافات سیاسی نباید مانع از برقراری ارتباط از طریق یونسکو باشد و حق ما است که این طرفها را به تبانی در خصوص آنچه صورت می‌گیرد، متهم کنیم.

مدیرکل آثار باستانی و موزیم های سوریه اظهار داشت: دمشق بارها از اردن و اسرائیل و ترکیه خواسته‌ است که اطلاعات و تصاویر قطعه‌های باستانی را که از خاک سوریه به سرقت رفته و از طریق مرزهای این کشورها قاچاق شده است، اعلام کنند اما آنها تاکنون اطلاعاتی در این زمینه اعلام نکرده‌اند.

مدیرکل آثار باستانی سوریه درباره اهداف اسرائیل از حفاری‌ها و سرقت آثار باستانی سوریه یا کمک به باندهای متخصص در این زمینه گفت: اسرائیل عقده حفاری آثار باستانی دارد تا به وسیله آن حقایق و تاریخ را تحریف کند.

او گفت: اسرائیل مایل است که حقایق و تاریخ را جعل و روایت خاص خود را مطرح کند. اما تمام آنچه این رژیم مطرح کرده است، توسط مجامع بین المللی بویژه یونسکو رد شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *