استقبال پاکستان از اعلام آتش بس یک ماهه از سوی طالبان

دولت و احزاب سیاسی در افغانستان از اعلام آتش بس یک ماهه گروه طالبان در این کشور استقبال کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، سخنگوی طالبان پاکستان روز گذشته (شنبه ۱۰ حوت) با اعلام آتش‌بس یک ماهه، از تمام گروه‌های وابسته به خود خواست تا به این تصمیم احترام بگذارند و هشدار داد که هر گروهی این تصمیم را نقض کند با برخورد شدید تحریک طالبان مواجه خواهد شد.

پس از اعلام آتش‌بس از سوی طالبان پاکستان برای پیشبرد مذاکرات صلح، اعضای تیم مذاکره‌کننده دولت این اقدام را گامی مهم در جهت ادامه مذاکرات صلح در پاکستان دانستند.

براساس گزارشها عرفان صدیقی، عضو تیم مذاکره‌کننده دولت، با مثبت خواندن این اقدام طالبان گفته است که دولت پس از دریافت تماس رسمی شبه‌نظامیان، مذاکرات صلح را پس از یک وقفه ۱۷ روزه از سر خواهد گرفت.

با این حال خورشید شاه رهبر اپوزیسیون در مجلس ملی پاکستان نیز از این موضع طالبان استقبال کرد و ایجاد صلح را نیاز کنونی جامعه این کشوردانست.

از سوی هم حزب مردم پاکستان؛ جمعیت علمای اسلام (شاخه فضل‌الرحمن) و حزب جماعت اسلامی پاکستاننیز در بیانیه‌های جداگانه‌ای از این تصمیم طالبان استقبال کردند.

اما حزب ملی عوامی و جنبش متحده قومی از اظهارنظر صریح در این باره خودداری کرده و درباره صداقت طالبان و نیت واقعی این گروه از اتخاذ این تصمیم ابراز تردید کردند.

گفته می‌شود که «نواز شریف» نخست‌وزیر پاکستان نیز با استقبال از این تصمیم طالبان، از جنرالراحیل شریف فرمانده ارتش این کشور خواسته تا عملیات بر ضد شبه‌نظامیان را متوقف کند که این موضوع احتمالا به ‌زودی اعلام خواهد شد.

در همین حال، چودری نثار علی خان وزیر داخله پاکستان و مولانا سمیع‌الحق رهبر تیم مذاکره‌کننده طالبان که در حال حاضر در عربستان به سر می‌برد در گفت‌وگوی تلفنی توافق کردند تا تیم‌های مذاکره‌کننده ۲ طرف طی چند روز آینده با یکدیگر دیدار کنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *